نويسندگان

استرس ممکن است همه جا با شما باشد، مثل محیط کار، در هنگام رانندگی، در جشن ها و مراسم و یا حتی در منزل و زمانی که اخبار ناخوشایندی ممکن است از طریق رادیو و تلویزیون به گوشتان برسد، اما در دنیای پرتنش امروز، چه کسانی ممکن است از استرس در امان باشند؟ …

 

 

 

کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی تحریک کننده و نامنظم و آشفته در واقع پیش فاکتوری برای بروز استرس است که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده ها به طور مکرر و نامنظم است، اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی هایی مناسب می توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.

 

این کارشناس کاتولوگ فهرستی از مواد غذایی ارائه کرده است که این خوردنی ها تاثیر بسزایی در دور کردن استرس از انسان دارند و یا به عبارتی آرامش بخش هستند.

 

 

اولین خوردنی استرس زدا در این فهرست، «ماست» است. ماست به ویژه برای فصل تابستان مفید است، چون سبک بوده و هضم آن هم آسان است. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می دهد. به بیانی دیگر پروتئین ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می دهند و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می سازد.

 

 

خوردنی بعدی برای از بین بردن استرس، «شکلات تلخ» است. پزشکان می گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می کاهد و سایر آشفتگی های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می سازد.

 

مرکبات هم خوردنی های مناسبی هستند بر

ای برطرف کردن استرس. میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که ذهن را از استرس خالی می سازند و مرکبات و میوه های تابستانی تاثیر بیشتری در این زمینه دارند.

 

 

خوردنی ضد استرس بعدی «بادام درختی» است. بادام سرشار از ویتامین «B۲» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین هایB و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می کنند و استرس را تسکین می دهند. روی هم می تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامینE هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می سازد.

 

 

گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشد.چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای های گیاهی تاثیر شگفت انگیزی روی بدن شما دارند و می توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.

 

ماهی هم جزو خوراکی های ضد استرس و آرامش بخش است. «ماهی» منبع غنی از چربی های امگا ۳ است که حاوی ویتامین های گروهB به ویژهB۶ وB۲۱ مفید برای مقابله با استرس هستند. در واقع ویتامینB۲۱ یکی از مهمترین مکمل ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB۲۱ می تواند سبب افسردگی شود.

 


«کلم بروکلی» یکی دیگر از خوردنی های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می شود، تاثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین های گروهB شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب و نگرانی استرس و حتی افسردگی کمک می کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

 

 

آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر» است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید هستند.

[ چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, ] [ 20:37 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

زمانی كه دیدید دكمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یك موز متوسط 105 كالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر كرده و قند خون را به شكل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندكی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

 

 

اگر می‌خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زرد‌آلود بخورید

هشت عدد زرد‌آلوی خشك حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است كه همه این‌ها كمك می‌كنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ كلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف كنید و برگه زردآلو بخورید.

 

 

اگر فشار خون‌تان بالاست، كشمش بخورید

60 عدد كشمش تقریبا می‌شود یك مشت پر كه حاوی یك گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دو برای كنترل فشار خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده كه پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند که كاهش فشار خون از آن جمله است.

 

 

اگر از سروصدای معده رنج می‌برید، ماست بخورید

یك فنجان و نیم ماست طبیعی (كم‌چرب/پروبیوتیك) غذا را به شكل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیك قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور كه می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.

 

اگر حسابی اعصاب‌تان به هم ریخته، موز بخورید


ادامه مطلب
[ دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ] [ 19:7 ] [ نفیسه ولی پور ]

مفیدترین میوه چیست؟

بررسی‌های دانشمندان نشان داده این میوه از نظر تاثیر در پیشگیری برخی بیماری ها جزو مفیدترین میوه‌هاست .

 
خبرگزاری نووستی در گزارشی از مسکو اعلام کرد:دانشمندان استرالیایی بعد از تحقیقات همه جانبه و گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین میزان مواد مفیدی که خطر ابتلا به غدد سرطانی را کاهش داده و ارگانیزم را از بیماری های عروقی و قلبی در امان نگاه می‌دارد، در سیب موجود است.
به گفته کارشناسان سیب به لطف وجود آنتی اکسیدانت‌های قوی در خود واکنش مطلوبی بر ارگانیزم انسان می‌گذارد.در هر سیب دو برابر بیش از چای،سه برابر بیش از پرتقال و بیش از هشت برابر نسبت به موز آنتی اکسیدانت وجود دارد.پیش از این دانشمندان آمریکایی ثابت کرده بودند که مصرف دائم سیب و آب سیب از تخریب سلول های مغزی که موجب فراموشی خاطر می شوند،جلوگیری می‌کند.

[ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ] [ 14:28 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

9 چیزی که باید در مورد نمک بدانید

بهداشت و تغذیه | 9 چیزی که باید در مورد نمک بدانید

این روزها نمک در همه غذاهای ما دیده می شود. غذاهای آماده، فست فود ها و تنقلاتی که مصرف می کنیم، همه حاوی مقادیر زیادی نمک در خود هستند؛ و نمک، یکی از منابع اصلی سدیم.

 

تخمین زده می شود که هر فرد، روزانه نزدیک به 3500 میلی گرم سدیم مصرف می کند. البته گفته می شود اگر شما در معرض بیماری های قبلی و فشار خون هستید، بهتر است این میزان را به 1500 تا 2300 میلی گرم در روز کاهش دهید. اما برای این کار، قدم نخست، افزایش آگاهی ها و فراموش کردن برخی تصورات غلط در خصوص نمک است.
پس برای دانستن بیشتر در خصوص نمک و سلامتی خود، این مطلب را از دست ندهید.

بدن به نمک کمتری نسبت به آنچه تصور می کنید نیازمند است
هر چند که مصرف نمک کافی برای دریافت سدیم در بدن، ساده به نظر می رسد، اما این یعنی چه میزان نمک؟ دکتر آلیسون مسی، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی ‘مرسی’ در بالتیمور می گوید: یک قاشق چایخوری نمک حاوص 2300 میلی گرم سدیم است.

با توجه به این نکته، به توصیه دکتر آلیسون، افراد بالای 51 سال که به دیابت، فشار خون یا بیماری های کلیوی مزمن دچارند، بهتر است به منظور کم کردن خطرات ناشی از مصرف نمک اضافه، میزان مصرف روزانه خود را به نصف قاشق چایخوری و حتی کمتر از آن، کاهش دهند.


ادامه مطلب
[ شنبه 10 تير 1391برچسب:, ] [ 14:36 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

سلول‌های پوست ما به دو علت پیر می‌شوند؛ یك علت آن، درست مانند دیگر سلول‌های بدن و به دلیل بالارفتن سن و تغییرات ناشی از سن است كه باعث می‌شود كاركرد و نوع فعالیت سلول‌های مختلف دستخوض تغییر شوند.
همه‌ی این تغییرات دست به دست هم می‌دهند تا فرآیند اكسیداسیون درسلول‌های پوست اتفاق بیفتد و روند پیری تسریع شود. عامل دومی كه به پیری سلول‌های پوست منجر می‌شود، اشعه‌ی آفتاب است. اتفاقا همین نور آفتاب نیز با عملكرد مشابه، باعث اكسیداسیون سلول‌های پوست و تسریع روند پیری می‌شود.
ما نمی‌توانیم برای گذشت زمان و روند پیری چاره‌ای بیندیشیم اما آنچه مهم است اینكه برای جلوگیری از روند پیری كه نتیجه‌ی پیری ناشی از سن و پیری ناشی از نورآفتاب است، باید كاری كنیم. مهم‌ترین و بهترین كار ما این است كه از آنتی‌اكسیدانها استفاده كنیم ، چون آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توانند از اكسیداسیون سلول‌های پوست جلوگیری كنند و پروسه‌ی پیری را به تعویق بیندازند. علاوه بر این آنتی‌اكسیدان‌ها باعث شادابی و نشاط پوست می‌شوند و عمل كلاژن سازی را در پوست تحریك می‌كنند. در حضور آنتی‌اكسیدان‌ها ، كلاژن سازی ادامه‌دار تر می‌شود وبهتر انجام می‌گیرد.
اهمیت آنتی‌اكسیدان‌ها تا آنجاست كه در داروهای مختلفی كه برای زیبایی وجود دارد و آنها را با نام ضد چروك یا محافظت كننده‌ی پوست می‌شناسید ، از انواع آنتی‌اكسیدان‌ها استفاده می‌شود. اینكه می‌گویند قرص ویتامین E قرص جوان ‌سازی است یا كرم ضد چروك با غلظت ۲۰ درصد از ویتامین C تهیه شده است به این دلیل است كه این مواد جزو آنتی‌اكسیدان‌ها هستند.
از دیگر آنتی‌اكسیدان‌ها كه نام آن را در داروهای ضد چروك شنیده‌اید به ویتامین B3 و یك نوع كوآنزیم به نام Q10( كیوتن) اشاره می‌كنم. از نظر موادی كه منشاء گیاهی دارند و در گروه آنتی‌اكسیدان‌ها هستند نیز به ۳ مورد مهم اشاره می‌كنم كه شما می‌توانید با مصرف آنها به سلامت خود كمك كنید و روند پیری را به تاخیر بیندازید.اولین آن چای سبــز است. خود را عادت بدهید روزی یكی، دو لیوان كوچك چای سبز ( البته بدون قند و مخلفات همراه دیگر ) بنوشید تا به مرور متوجه خاصیت جوان سازی و شادابی آن شوید.
دوم یك اسید چرب به نام « فرولیك اسید» و سوم عصاره‌ی دانه‌ی انگور است. اغلب ما به مصرف میوه عادت نداریم و اگر هم میوه‌های خوبی مانند انگور را می‌خوریم هسته‌های آن را در می‌آوریم و فقط گوشت شیرینش را می‌خوریم در حالی كه ارزش آنتی‌اكسیدانی فوق العاده‌ی دانه‌ی انگور را نمی‌دانیم.پس، از این به بعد آن را دور نیندازید و خوب بجوید و بخورید.
به طور خلاصه، همه‌ی آنتی‌اكسیدان‌های ذكر شده را می‌توانید در میوه‌ها و سبزی‌های تازه بیابید. با مصرف مقادیر قابل توجهی از این ۲ گروه مواد غذایی هم می‌توانید پوست جوانی داشته باشید و هم به دلیل آنتی‌اكسیدان‌هایشان شاداب و سلامت و با اندامی متناسب از زندگی لذت ببرید.
 

انگور

[ جمعه 9 تير 1391برچسب:, ] [ 23:5 ] [ نفیسه ولی پور ]

شاید اکثر ما تصور کنیم مصرف روزانه آجیل باعث چاقی، افزایش چربی های خون و در نهایت بیماری می شود ولی مطالعات انجام شده در این زمینه حاکی از آنست که به دلایل عدیده، که ما در اینجا به 5 مورد آن اشاره می کنیم استفاده از مغزها به سلامتی مان کمک شایانی می کند.

1. آجیل برای قلبتان مفید است. مغزها حاوی اسید آمینه آرژینین هستند که در فرآیند اتساع و گشادی عروق و در نتیجه جریان یافتن آسان تر خون در عروق ایفای نقش می کند. مطالعات سال 2011 کالج امریکایی تغذیه نشان داد کسانی که به صورت مداوم از مغزها استفاده می کنند فاکتور خطر پایین تری برای فشار خون داشته و کاهش HDL (کلسترول خوب) و شیوع چاقی شکمی و افزایش قند خون ناشتا در آنها شیوع کمتری دارد. حال کدام یک از مغزها مفیدترند؟ در سال 2003 ادعای سلامتی بخش بودن مغزها بر بیماری های قلبی – عروقی توسط FDA (سازمان غذا و دارو) تأیید شد که شامل بادام زمینی، مغزهای درختی مثل بادام، فندق، پسته، پیکن (گردوی امریکایی) و گردو بود


ادامه مطلب
[ جمعه 9 تير 1391برچسب:, ] [ 22:50 ] [ نفیسه ولی پور ]
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم از وبم لذت ببرید و با نظرهای خوبتون منو راهنمایی کنید...منظرتون هستم
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 124
بازدید کل : 40699
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1


Flying Icon