نويسندگان
[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:31 ] [ نفیسه ولی پور ]

1- غذاهای روزانه را حداقل در پنج وعده ميل نمائيد.
2- غذا را خيلي داغ و يا خيلی سرد ميل نکنيد.
3- غذا را خوب بجويد تا هضم آن را در معده تسهيل نمائيد.
4- از خوردن قسمتهای سوخته غذا پرهيز نمائيد.
5- از خوردن چربی ، غذاهاي خيلی چرب ، پر روغن و همچنين از خوردن کره زياد اجتناب نمائيد.
6- از غذاهای سرخ شده و کلا" سرخ کردنی پرهيز نمائيد.
7- در خوردن شيرينی جات و مواد قندی افراط ننمائید
8- حداقل در سه وعده از وعده های روزانه شما می بايد از مواد پروتئينی استفاده شود
9- از مواد هيدرات کربن دار به ميزان کافی می بايد در رژيم غذايی گنجانده شود
10- حجم موادغذايی هر وعده را کنترل نمائيد .
11- بدن بطور روزانه نياز به انواع ويتامين ها دارد و لذا ميبايد از مواد حاوی ويتامين به ميزان کافی استفاده نمود.
12- در طول روز ، هفته و ماه مي بايد از رژيمهای متنوع و کامل ، همچنين باب ميل در صورت هماهنگی با جدول غذايی استفاده شود.
13- مواد غذايی را برای وعده های روزانه در محيط مناسب نگهداری نمائيد.
14- هر روز حداقل 10 ليوان آب بنوشيد .
15- قبل يا بعد از تمرين و بلافاصله چيزی نخوريد (منظور وعده غذايی است)
16- با پرخوری و افراط در استفاده از مواد مختلف خود را دچار سوء تغذيه ننمائيد.
17- از مواد غذايی ومکملهای با کيفيت استفاده نمائيد.
18- انجام آزمايش ،تست بدنی و همچنين چکاب کلی ميتواند کمک خوبی جهت تنظيم رژيم غذايی باشد.
19- مشخص نمودن وضعيت بدن و اندازه گيری مستمر چربی شما را در برنامه ريزی غذايی کمک مي کند .
20- هيچگاه برنامه غذايی مطلق و ثابتی را دنبال ننمائيد ، سعی کنيد رژيم غذايی را متناسب با فعاليت روزانه تنظيم کنيد.
21- نوشيدن آب در طول روز به ميزان کافی از نکات مهم تغذيه است .
22- رعايت فاصله زمانی قبل و بعد از تمرين ، مهمترين نکته در تغذيه است.
23- فاصله زمانی هر وعده غذا با وعده بعدی متناسب با نوع غذا تعيين می شود و بطور متوسط هر 5/2 اليی ساعت می باشد.
24- در رژيم غذايي بهتر است قبل از
تمرين ، بيشتر از مواد کربوهيدرات استفاده نمائيد.
25- غذا را با لذت وآرامش ميل نمائيد تا هضم آن راحت باشد.
26- با ميل با پرخوری سر ميز غذا مقابله نمائيد.
27- تقريبا 2 هفته پس از شروع رژيم غذايی بدن شروع به سوزاندن چربيهای اضافی خواهد نمود.
28-
رژيم غذايی خود را با دقت ، صبر و استقامت دنبال نمائيد.
29- رعايت نکردن حتی يک وعده ميتواند بسياری از زحمات شما را تلف نمائيد.
30- چنانچه ميتوانيد روزانه کمی گريپ فروت و گوجه فرنگی بصورت جدا استفاده نمائيد.


[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:30 ] [ نفیسه ولی پور ]

اگر حسابی اعصاب‌تان به هم ریخته، موز بخورید
زمانی كه دیدید دكمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یك موز متوسط 105 كالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر كرده و قند خون را به شكل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندكی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

 
اگر می‌خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زرد‌آلود بخورید
هشت عدد زرد‌آلوی خشك حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است كه همه این‌ها كمك می‌كنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ كلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف كنید و برگه زردآلو بخورید.

 
اگر فشار خون‌تان بالاست، كشمش بخورید
60 عدد كشمش تقریبا می‌شود یك مشت پر كه حاوی یك گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دو برای كنترل فشار خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده كه پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند که كاهش فشار خون از آن جمله است.

 
اگر از سر و صدای معده رنج می‌برید، ماست بخورید
یك فنجان و نیم ماست طبیعی (كم‌چرب/پروبیوتیك) غذا را به شكل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیك قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور كه می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.

 
اگر بیش از حد سرفه می‌كنید، عسل بخورید
در مطالعه‌ای كه توسط دانشمندان آمریكایی انجام گرفته، مشخص شده 2 قاشق چای‌خوری عسل قهوه‌ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد‌سرفه، شدت و دفعات سرفه‌های شدید را در كودكان كاهش می‌دهد. آنتی‌اكسیدان‌های موجود در عسل و عوامل ضد‌میكروبی موجود در آن التهاب بافت‌های گلو را كاهش داده و بیمار را آرام می‌كند. البته به شرطی كه عسل واقعا طبیعی باشد!

 
اگر همیشه احساس خستگی می‌كنید، فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید
فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C است. مطالعات نشان داده، ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با استرس‌هایی است كه به واسطه رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر ویتامین C در عین برطرف كردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده دارد كه به بدن كمك می‌كند اكسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. كمبود اكسیژن یكی از اصلی‌ترین دلایل خستگی و ضعف بدنی است.

ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:19 ] [ نفیسه ولی پور ]

107

تغذیه صحیح داشته باشیم تا از بروز بیماری قلبی جلوگیری نمائیم .
بیشترین عامل مرگ و میر در جهان چیست ؟ پاسخ بسیار ساده است    بیماری قلبی بیماری قلبی دشمن شماره یک سلامتی انسان به حساب می آید شما می توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی را به شدت کاهش دهید یکی از این روشها عبارت است از:دقت کافی در انتخاب مواد غذائی . مواد غذائی شما بایستی اینگونه انتخاب شوند.
چربی کمتر نمک کمتر کالری کمتر + فیبر 

چربی و مواد چرب را بسیار محدود کنید .
به احتمال زیاد بیسیاری از چربیها مضر عامل بیماری قلبی هستند چربیهای اشباع شده و چربیهای حاوی ایزومیر ترانس {روغنهای جامد} از انواع چربیهای مضر و عامل بیماری های قلبی محسوب می شوند این چربیها معمولا در غذاهائی که از حیوانات بدست می آیند یافت می گردند گوشت قرمز شیر چرب پنیر چرب کره و خامه که همگی از گاو گوساله و گوسفند بدست می آیند . روغن هسته خرما روغن نارگیل اگر چه گیاهی هستند اما جزو چربی های مضر به شمار می روند.
 
نمک را در غذاها یتا ن بسیار محدود کنید .
استفاده کمتر از نمک در غذا ها اعث می شود که مبتلا به فشار خون بالا نشوید متعادل نگه داشتن فشار خون از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می نماید .وجود نمک در مواد غذائی بسیار اهمیت دارد اما بساری از افراد از نمک فراوانی در مواد غذائی خود استفاده می کنند این مقدار نمک اضافی که در مواد غذائی سر هر سفره و یا در صنایع غذائی {کنسرو سازی } اسفاده می گردد از عوامل ایجاد بیماری قلبی محسوب می شود کنسرو ها ترشی ها شور ها مواد گوشتی فراوری شده بسته بندی شده غذاهای خارج از منزل فست فودها و غیره از جمله این مواد محسوب می شوند بنابراین سر سفره غذا از پاشیدن نمک به غذا اجتناب کنید.
 
کالری کمتری استفاده کنید.
وقتی غذا می خوریم یا نوشیدنی مصرف میکنیم در واقع کالری می خوریم انرژی هائی که در مواد غذائی ویا نوشیدنی ها وجود دارد را کالری مینامیم باید از کالری کمتری استفلده کنیم وقتی کالری زیادی دریافت می نمائیم و آنها رامصرف نمی کنیم چاق می شویم چاق شدن یکی از عوامل بیماری قلبی است وقتی کالری دریافتی کمتری داشته باشیم و کالری بیشری مصرف کنیم { با افزایش تحرک } وزن کاهش می یا بد و از بیماری قلبی فاصله می گیریم.
 
فیبر بیشتری بخورید
مصرف فیبر موجود در میوه ها سبزیجات و غلات سبوس دار {نان جو نان سنگک } احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
 
چند پیشنهاد برای تغذیه بیماران قلبی
از برنامه غذائی حاوی چربی حیوانی {روغن جامد کره خامه پنیر خامه ای گوشت قرمز و ......}کمتری استفاده نمائید روغن جامد و روغن حیوانی و..... برای شما بسیار خطرناک هستند از غذاهائی استفاده کنید که جربیها ی مفید دارنداین چربیها را چربیهای مفید یا چربیهای اشباع نشده می نامند روغن زیتون و روغن کائولا وهر غذائی که از مواد غذائی دریائی تهیه شود حاوی چربیهای مفید میباشند از سایر مواد غذائی که چربیهای مفید دارند استفاده کنید این چربیهای مفید در گیاهان و مواد غذائی دریائی به وفور دریافت می شوند چربیهای غیر اشباع مفید در روغن زیتون روغن ذرت روغن آفتاب گردان نیز به وفور یافت می شود در بر نامه غذائی از مواد غذائی کم نمک استفاده کنید وزن خود را کنترل و سپس آنرا کاهش دهید به جزوه آنچه که در باره کنترل وزن باید بدانیم مراجعه کنید از غلات سبوس دار {نان سبوس دار بلغور گندم کامل } در وعده های غذائی استفاده نمائید میوه و سبزی جات را هرگز فراموش نکنید اگر مواد غذائی کنسروها روغن ها بیسکوئتها ونوشابه ها دارای برچسب هستند حتما آنرا بدقت بخوانید مراقب کالری قند و نمک موجود در آنها باشید توجه کنید ماده غذائی بسته بندی شده چه میزان چربی دارد و نوع چربی آن چیست ؟ کلسترول آن چقدر است ؟ اگر این مواد روی بر چسب آنها ذکر نشده است آنرا مصرف نکنید .

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:9 ] [ نفیسه ولی پور ]

تمرکز

چند وقت است که احساس می کنید دیگر خودتان را دوست ندارید. تاریخ های خیلی مهم را فراموش می کنید، مثل تاریخ تولد نامزدتان!

روشن و آشکار است که بدنتان نشانه هایی از خود بروز می دهد که گویی در کارش اختلالی پیش آمده است.

آزمایش غذا
قبل از اینکه به یک روانکاو مراجعه کنید، بلند شوید و نگاهی به داخل فریزرتان بیندازید. اگر فقط پنیر، پیتزا و شیرهای پرچرب است، باید بگویم که اشکال کار، برنامه غذاییتان بوده است.
چیزی که می خورید نقش بسیار مهمی در تنظیم وضعیت سلامتی روانی شما دارد. یک
برنامه ی غذایی سالم برای تقویت سیستم دفاعی بدن، خوش هیکل نگاه داشتن شما و جلوگیری از ابتلا به سرطان مورد نیاز است. ممکن است ادعا کنید که این را می دانستید.
اما چیزی که ممکن است ندانید این است که مواد غذایی مصرفی شما و مواد شیمیایی تشکیل دهنده ی آنها روی وضعیت روانی شما نیز تاثیر می گذارد.

کمبود انرژی
بیشتر مواقع پس از صرف غذا احساس خستگی می کنید و حتی حال بلند شدن از جایتان را هم ندارید؟ ببنیید چه غذاهایی شما را در این زمینه کمک می کند.

چه بخورید:

گوشت قرمز
سبزیجات با برگ های سبز تیره
سبزی و بنشن
حبوبات
مرغ و ماکیان
این غذاها چطور انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین می کنند؟
گوشت قرمز، سبزیجات برگ دار و بنشن و سبزی، همه حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند، معدنی معدنی مهمی که باعث می شود سلول های خونی قرمز اکسیژن کافی به مغز و بافت های بدن برسانند و هوشیاری ذهنی را به همین ترتیب افزایش دهد. کمبود آهم ممکن است باعث تنبلی، کندی، خستگی و کم خونی شود و مقاومت بدن را در برابر استرس و بیماری ها کاهش دهد. غذاهایی که حاوی میزان زیادی آهن هستند باید همراه با غذاهایی استفاده شوند که حاوی ویتامین C (مرکبات) هستند چون این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند.

گوشت قرمز، مرغ و حبوبات انرژی بدن را بالا می برند چون حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و ذخیره ی تیروسین (ماده ی شیمیایی که در پیام رسانی به مغز دخیل است و هوشیاری، تحرک و تیزفهمی بر عهده ی اوست) رادر بدن بالا می برند.

ضعف حافظه
اخیراً خیلی زود همه چیز را فراموش می کنید. دلیل آن چیست نمی دانید اما بهتر است غذاهای زیر را امتحان کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

چه بخورید:
گل کلم
زرده ی تخم مرغ
سیب
آوکادو
کلم بروکلی
گوجه فرنگی
میگو

این غذاها چطور حافظه را تقویت می کنند؟
گل کلم و زرده ی تخم مرغ هر دو حاوی کولین هستند که یکی از مواد مغذی مهم است که  به تولید انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین (نقشی مهم در ارتباطات سلول های عصبی دارد و بیماران آلزایمری از کمبود این ماده رنج می برند) کمک می کند. افزایش استیل کولین قدرت تمرکز شما را بالا برده و حافظه تان را تقویت می کند.
سیب، آوکادو و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی بور هستند که ماده ی معدنی مهم در تمرکز و تقویت حافظه ی کوتاه مدت است.
گوجه فرنگی و میگو منابع خوبی از آنتی اکسیدان سلنیوم و لیکوپن هستند. آنتی اکسیدان ها در نگهدری حافظه نقشی اساسی دارند چون به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن حافظه و اختلالات حافظه می شوند کمک می کنند.

اضطراب و افسردگی
اگر آرامش برایتان به شکل یک رویا درآمده است، شاید بهتر باشد که یک دوش آب گرم بگیرید، یا شاید هم نیازی به آن نباشد، کمی کربوهیدرات مصرف کنید.

چه بخورید:
برنج قهوه ای
پاستا (ماکارونی)
سیب زمینی شیرین

این غذاها چطور به شادتر کردن شما کمک می کند؟
سیب زمینی شیرین و سایر کربوهیدرات های پیچیده حاوی آمینو اسید تریپتوفان هستند که به تولید انتقال دهنده ی عصبی سِروتونین (مربوط به تمدد اعصاب، آرامش، خوش بینی و سلامت عمومی است) کمک می کند.
برای افزایش تولید سروتونین می توانید از کربوهیدرات های کامل و کم-گلیسسمیک (منظور برنج سفید یا نان سفید نیست) استفاده کنید چون کربوهیدرات های ساختار پیچیده زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند.

اعصابتان را تقویت کنید….
ویتامین ها و مواد مدنی بسیاری که به تقویت اعصاب و روان شما کمک می کنند در مواد غذایی بسیاری وجود دراند و استفاده از آنها بسیار آسان تر از استفاده از هر نوع دارویی است. از این مواد غذایی تا جایی که می توانید استفاده کنید، تا اثرات مثبت آن را ببینید .

[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:1 ] [ نفیسه ولی پور ]

80279247 2836810

خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود . هنگامیکه یک ماده غذایی به تنهایی یا یک گروه از مواد غذایی وجود ندارد .....

 

 

خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود . هنگامیکه یک ماده غذایی به تنهایی یا یک گروه از مواد غذایی وجود ندارد در سلامت کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. 

 ۵ گروه از مواد غذایی در بحث تغذیه کودکان مطرح می باشد .

۱- ‌کلسیم : ماده غذایی که برای سلامت استخوانها لازم است :

کلسیم فراوانترین ماده معدنی در بدن می باشد که باعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی و بعد از آن می شود . مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب ، لخته شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز می باشد . در صورت کمبود کلسیم ، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون از استخوان می گیرد .

علت اینکه چرا کودکان به طور روزانه نیاز به کلسیم دارند همین موضوع می باشد .

اکثر کودکان مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی کنند .

کودکان آمریکایی از بحران های کلسیم رنج می برند . محققان دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می گویند این پیش آگاهی برای سلامت استخوان کودکان در حال وآینده مناسب است .

دختران نوجوان خصوصاً افرادی هستند که نسبت به نیازشان دریافت کلسیم پایین تری دارند .

کمبود کلسیم خصوصاً در دوران بزرگسالی هنگامیکه فرم بدن حدود نصف mass استخوانی را داراست مؤثر است . زمان تأثیر کلسیم کوتاه بوده و این سالها می تواند ریسک فاکتور برای استخوانهای نازک و استئوپروز در دهه های بعدی باشد .

این مسئله برای خانمها به علت وضعیت ریسک پذیر بودن از نظر جنسیت بسیار خطرناک تر می باشد .

* چه میزان کلسیم مورد نیاز است :

بر اساس نظریات انستیتو پزشکی نیاز روزانه به کلسیم در گروههای مختلف با توجه به سن متفاوت اند:

*        ۳-۱ سال        ۵۰۰ میلی گرم

*        ۸-۴ سال        ۸۰۰ میلی گرم

*        ۱۹-۹ سال    ۱۳۰۰ میلی گرم

استفاده مناسب از غذاهای با کلسیم بالا خصوصاً لبنیات در غذای روزانه کودکان در استخوان بندی کودکان می تواند مؤثر باشد .

۲ - پروتئین : باعث تحریک رشد سلامت سلولها و بافتها می شود :

پروتئین قسمتی از بافت بدن می باشد و برای کودکان که در حال رشد می باشند لازم می باشد . پروتئین همچنین باعث تولید کالری می شود . آمینواسیدها موادی می باشند که برای بدن مورد نیاز می باشد .

آمینواسیدها برای ساختن سلولهای جدید بافتها در ساختمان آنزیمها و هورمونها مورد نیاز است . پروتئین ها در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود . غذاهای حیوانی خصوصاً تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری می باشد . آمینواسید ضروری آمینواسیدی است که بدن قادر به ساختن آن نمی باشد .

غذاهای گیاهی تمامی اسیدآمینه های مورد نیاز را ندارد . لذا گیاهخواران برای تأمین اسیدآمینه های ضروری باید غذاهای حیوانی مثل لبنیات و یا تخم مرغ مصرف کنند .

در طی شیرخواری نیازهای پروتئینی بر اسا س وزن بدن بالا می باشد . نیاز به پروتئین همچنین در موقع جهش رشد در هنگام بلوغ نیز افزایش می یابد .

نیاز روزانه کودکان به پروتئین

*          ۳-۱ سال          ۱۳  گرم

*          ۸-۴ سال        ۱۹   گرم

*         ۱۳-۹ سال      ۳۴  گرم

*         ۵۲-۴۶  گرم بچه های بزرگتر

بر اساس گفته محققان ۱۶ اونس شیر یا ماست ،۲ اونس گوشت گوسفند ، مرغ یا غذای دریایی یا تخم مرغ برای نیاز روزانه یک بچه ۳ ساله برای پروتئین کفایت می کند .

۳- فیبر : کودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند .

 کربوهیدارت موجود در گیاهان از نوع کربوهیدارت پیچیده با کالری کم می باشد . کودکان به علت عدم هضم فیبر موجود در غذا نمی توانند بطور کامل کالری بدست آورند .

محققان در یک مطالعه نشان دادند فیبر موجود در غذا در کاهش بروز دیابت نوع ۲ و افزایش سطح کلسترول در بالغین و احتمالاً در کودکان مؤثر می باشد . محصولات گیاهی برای جلوگیری از یبوست و سیری زودرس در کودکان مؤثر است .

غذای با فیبر زیاد شامل دانه های گیاهان ، سبزیجات و میوه ها می باشد و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می شود . این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می باشند .

میزان مورد نیاز فیبر روزانه از فرمول سن + ۵   گرم بدست می آید . بنابراین کودک ۱۳ ساله نیاز روزانه به ۸۱ گرم فیبر نیاز دارد .

بقیه مطالب در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:37 ] [ نفیسه ولی پور ]

15a86e8fcf19ee4e1cf50be57a402ed1

بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می کنند. بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند.
۱) بعضی از سبزی ها از قبیل: ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است.
۲) خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می کنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
۳) خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می کند. زیرا کم خونی نیز یکی از دلا یل کاهش یادگیری و تمرکز است.
۴) خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.
۵) از خوردن زیاد شیرینی جات، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی های گازدار در شب امتحان خودداری کنید زیرا اینها نمی گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.
۶) در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.
۷) نرمش و ورزش صبحگاهی در روزهای امتحانات و خوابیدن به اندازه کافی یکی از مهمترین کارهای یک دانش آموز خوب و موفق می باشد

010710

1782478818236101836523573121241097346172

[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:0 ] [ نفیسه ولی پور ]

101563 6233a2fb91204c5e8464fbefd5d1820b

دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب و استراحت كافی بازده فكری خود را افزایش دهند.
دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانش‌آموزان و والدین باید توجه داشته باشند كه بدن در طول سال‌ها باید تغذیه متعادل و مناسبی داشته باشد و از چهار گروه غذایی گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات و نان غلات استفاده كنند.
وی با اشاره به این كه میوه و سبزی در سلامت فكر نقش مهمی دارد، افزود: موادی كه دارای سیتین هستند مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه‌ها در تكامل مغز و سلول‌های مغزی بسیار مؤثر هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.  
دكتر كیمیاگر نقش مواد مغذی در كاهش استرس دانش‌آموزان در دوران امتحانات را بسیار مهم دانست و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه حافظه كوتاه مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانش‌آموزان از صبح امتحان مواد قندی كه سریع آزاد می‌شوند مانند آب میوه، عسل، مربا، و چای شیرین مصرف كنند.
این متخصص تغذیه با اشاره به این كه در فصل امتحانات؛ دانش‌آموزان دچار استرس می‌شوند، افزود: تغذیه مناسب دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس در آنان دارد و موجب آرامش آنها می‌شود.
وی افزود: غذاهایی مانند سوپ جو و همچنین كاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی لاكتوسین هستند كه این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و توصیه می‌شود شب قبل از امتحان از این گروه مواد غذایی مصرف شود زیرا باعث كاهش استرس در دانش‌آموزان می‌شود.
دكتر كیمیاگر به دانش‌آموزان توصیه كرد: از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ، خودداری كنند و مصرف روزانه یك لیوان شیر را برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان فراموش نكنن

[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 17:50 ] [ نفیسه ولی پور ]

ثابت شده است که بچه هایی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری شان بالاتر است. صبحانه نمی‌خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می‌بیند و تمرکزشان در کلاس کم است. صبحانه باید قندهایی که به صورت فوری جذب می‌شوند مانند آب میوه ها، عسل و مربا و همچنین مواد قندی را که دیرتر جذب می‌شوند مانند نان و کیک صبحانه دارا باشد.

 


توصیه هایی برای صبحانه:


یک لیوان یا یک دوم لیوان آب میوه به اضافه نان به مقداری که اشتها دارند همراه با پنیر یا شیر و یکی دوبار در هفته استفاده از خامه، کره و مربا است. ارزش غذایی پنیر از خامه و کره بیشتر است. گاهی استفاده از غلات صبحانه همراه با یک لیوان شیر هم میتواند مفید باشد.



*
بچه هایی که نسبت به شیر حساس هستند بهتر است حتما پنیر مصرف کنند. حتی می‌توان از ماست چکیده و سفت هم به عنوان صبحانه استفاده کرد.



*بچه ها در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند نان و پنیر و گردو همراه داشته باشند. حتی می‌توانند از بعضی کیک ها و کلوچه ها به خصوص آنهایی که مغز گردو دارند استفاده کنند. دکتر کیمیاگر توصیه می‌کنند، بچه ها هنگام صرف صبحانه یا میان وعده به هیچ وجه ازچیپس یا پفک استفاده نکنند.



*
برای بچه ها یک برنامه متنوع صبحانه داشته باشید و از خودشان هم کمک بگیرید تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود.


*
برای تهیه میان وعده ای که در مدرسه همراه می‌برند از پیش برنامه ریزی کنید. از پیش مواد غذایی را به صورت عمده تهیه کنید. کلی خرید کردن هم ارزان تر است و خیال تان هم از بابت مواد اولیه راحت خواهد بود.



*
هر شب یک مدت زمان خاص را به تهیه و آماده کردن میان وعده روز بعد اختصاص دهید.



*میوه ها را هم در این میان وعده در نظر بگیرید. تنوع غذایی را رعایت کنید.

 

 

 

*کودکان از خوردن غذاهایی که خودشان درست کرده اند لذت می‌برند. اجازه بدهید آنها هم در این کار کمک کنند.



*
یک بسته نایلون فریزر تمیز برای بسته بندی این میان وعده ها کنار بگذارید.



بقیه مطالب در ادامه مطلب است


ادامه مطلب
[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 17:47 ] [ نفیسه ولی پور ]
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم از وبم لذت ببرید و با نظرهای خوبتون منو راهنمایی کنید...منظرتون هستم
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 188
بازدید کل : 40575
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1


Flying Icon