نويسندگان

ننه سرما از راه می‌رسد و دماغ‌ها قرمز می‌شوند، در عوض میوه‌ای شیرین و گس نیز از راه می‌رسد که محفل خانوادگی شب‌های طولانی پاییز و زمستان را گرمِ گرم می‌کند. شبیه گوجه‌فرنگی است، یک گوجه‌فرنگی نارنجی‌پوش. با همان پوست نازک و ظریف که وقتی گازش می‌زنید لب و لوچه را جمع می‌کند. بله خرمالو را می‌گوییم. یک میوه‌ی پاییزی پرطرفدار. مخصوص روزهای سرد. سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن. تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و با ارزش غذایی درخشان.

اگرچه نارس آن گس است و چندان قابل خوردن نیست اما اگر صبر کنید تا حسابی برسد بسیار شیرین و خوشمزه است. با ما باشید تا بیشتر با این میوه‌ی نارنجی‌پوش آشنا شوید.

 

در مورد خرمالو

در غرب به خرمالو زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود. این میوه شبیه یک گوجه‌فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم می‌باشد. خرمالو یک میوه‌ی چینی است و میوه‌ی ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود. در این کشورها خرمالو در وسعت زیادی کشت و مصرف می‌شود. درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا می‌باشد که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از ۵ تا ۱۰ متر تجاوز می‌کند. درخت خرمالو عاشق آب و هوای مدیترانه‌ای است اما سرمای زیاد را هم دوست دارد.

خرمالو در قرن نوزدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود ۳۰۰۰ گونه‌ی مختلف از این میوه وجود دارد.

 

ارزش غذایی خرمالو

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری

آب ۷۵.۵ گرم

فیبر ۵.۹ گرم

قند ۲۳ گرم

ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم

پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم

منیزیم ۱۱ میلی‌گرم

آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

 


خرمالوی یک میوه‌ی انرژی زا

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ی انگور انرژی‌زا است. البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند. قندهای اصلی این میوه فروکتوز و گلوکز هستند. اگر می‌خواهید حسابی از خجالت خودتان در بیایید و کلی انرژی بگیرید یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید.

 

خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.

 

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

 

خرمالو و فیبرهایش

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.

فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

 

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید. البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

 

خرمالو برای آن‌هایی که سنگ کلیه دارند

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کمک کلیه‌ها کمک می‌کند.

آیا دیابتی‌ها نباید از این میوه مصرف کنند؟

خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست. اما معنی حرفمان این نیست که دیابتی‌ها نباید لب به این میوه بزنند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این برایتان خوب نیست. افراد معمولی که نگران اضافه‌وزن نیستند می‌توانند روزانه دو تا سه عدد از این میوه میل کنند.

 

چند توصیه

اگر می‌خواهید از خوردن خرمالو لذت ببرید خرمالوی کاملا رسیده‌ای انتخاب کنید. بهتر است از یک قاشق چای‌خوری کوچک برای مصرف این میوه استفاده کنید.

خرمالوهای نارس طعم گسی دارند و لب و دهان را جمع می‌کنند به خاطر اینکه حاوی تانین هستند. اگر از این طعم و حس خوشتان نمی‌آید صبر کنید تا خرمالویتان کاملا برسد. این میوه در دمای محیط می‌رسد. اگر به مدت چند روز کنار سیب یا موز بماند خیلی زودتر می‌رسد.

اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد.

 

[ پنج شنبه 30 آبان 1392برچسب:, ] [ 15:23 ] [ نفیسه ولی پور ]

از ویتامین های لیموترش می توان درصد بالای ویتامین ث، ویتامین های گروه ب و ویتامین آ، و از املاح معدنی بی شمار و بسیار مفید آن پتاسیم، منگنز، منیزیم و ... را نام برد.
 


لیموترش عامل زیبایی



لیمو ترش یک ماده تقویت کننده زیبایست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می شود.

مانع شل شدن و چروک پوست و پیری زودرس می شود، برای پاکسازی لکه های پوستی می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح روز آن بماند، همچنین از عصاره لیمو ترش با گلیسیرین می توانید خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرید.
اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافیست مقداری لیمو ترش تازه با آب سرد ترکیب کنید و روی موها بریزید و سپس موها را بشویید.

پوست لیمو ترش را روی پوست خشک یا جای پوسته پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن پوست ضخیم شده آرنج نیز پوست لیمو ترش مفید است.

از لیمو ترش تجزیه شده 6 تا 8 درصد اسید سیتریک تهیه و از هسته های آن روغنی به نام لیمو تن تهیه و در طب مصرف می شود.
 


لیمو ترش استرلیزه کننده آب مشکوک


خواص اسیدی این میوه یک ضد عفونی کننده قوی است، به همین دلیل توصیه می شود اگر در مسافرت به آب آشامیدنی مشکوک شدید به آن چند قطره لیمو ترش اضافه کنید و بعد از آن، آب استرلیزه شده را می توانید نوش جان کنید.
 


لیموترش درمانگر بیماری ها



همچنین آب لیمو ترش که ماده ای خنک کننده (سرد کننده) است باعث از بین بردن سموم میکروب بیماری هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض مهلک و خطرناک می شود؛ ترشح صفرا را افزایش می دهد و در رفع یرقان(زردی) و دفع سنگ های کوچکی که در مجاری ادرار گیر می کنند موثر است.
 


رابطه لیموترش و درمان چاقی


لیمو ترش درمان کننده چاقی و برطرف کننده بزرگی طحال، شفادهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد.

پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می دهد و قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می برد.

کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است لیمو ترش بخورند زیرا فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می کند، بهترین دارو برای گلودرد است و غرغره مخلوط لیمو ترش و آب نیم گرم ورم گلو و گلو درد را برطرف می کند خواص ضد عفونی کننده ای که دارد زکام را درمان می کند.
 


رابطه لیموترش و دندان ها



لیموترش باعث محافظت از دندان ها و لثه ها و حفظ سلامت آنها می شود، بهترین دارو برای اسکوربوت(خنریزی لثه ها و تغییر حالت بافت لثه) و مخلوط آب لیموترش و عسل و آب برای رفع خونریزی پیشنهاد می شود.

لیمو ترش خاصیت ضد پوکی استخوان داردو به افزایش جذب کلسیم کمک می کند و نوشیدن یک لیوان لیمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می شود.

لیموترش برای خونریزی های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه ها و دیگر اندام های داخلی درمانگر است و لازم است در این موارد چند بار در روز مقداری آب لیموترش را آب میل کنید؛ برای پیشگیری از خونریزی نیز می توانید یک تکه پنبه را به لیمو ترش آغشته کنید و در سوراخ بینی بگذارید و مانع خونریزی شوید.
 


تاثیر لیموترش بر حافظه



لیموترش تقویت کننده حافظه نیز است؛ وقتی که می خواهید چیزی را به یاد آورید کافی است چند قطره اسانس لیمو ترش را بر روی یک دستمال بریزید و از طریق بینی استنشاق کنید!
 


لیموترش از بین برنده خستگی



برای رفع خستگی های روزانه نیز پس از اینکه پاهایتان را در آب گرم قرار دادید و منافذ پاها حسابی باز شد پاها را از آب خارج کنید و هر کدام از پاها را به یک نصف لیمو آغشته کنید، با این کار علاوه بر رفع خستگی سموم را نیز از ظریق منافذ باز شده از بین می برید.



لیموترش درمانگر سردرد و سکسکه



لیموترش بزاق دهان را زیاد می کند، شیره معده را زیاد می کند، سردردهای میگرنی را از بین می برد، برای این کار کافیست هنگام سردرد در یک فنجان قهوه یا چای لیمو ترش ریخته و میل کنید.

گذاشتن یخ لیمو ترش روی زبان سکسکه را درمان می کند؛ مخلوط آب لیمو ترش و آب به همراه شکر یا عسل نوشیدنی مناسبی برای انواع درد مریضی ها است.

[ چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:, ] [ 22:46 ] [ نفیسه ولی پور ]
تابحال دقت کرده‌اید که چقدر وقت و هزینه خرج تقویت پوست و موهایتان از بیرون می‌کنید؟ اگر به آن فکر کنید، بهترین رویکرد برای مطلوب نگه داشتن آنها، تقویت آن از داخل به بیرون است.

 
پروتئین پایه اصلی مغذی برای داشتن پوست، مو و ناخنی مقاوم و سالم است. و بااینکه بیشتر مابه اندازه کافی پروتئین مصرف می‌کنیم اما بعضی موادغذایی پروتئینی هستند که واقعاً برای پوست مفیدند. یکی از آنها ماهی است.

 
ماهی نه تنها ماده‌غذایی سرشار از پروتئین است، یک منبع غذایی عالی برای سایر موادمغذی پوستی است. ماهی‌های روغن‌دار مثل ماهی‌ تن، سالمون، قزل‌آلا، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی حاوی چربی‌های امگا۳ هستند که به نرم و انعطاف‌پذیر نگه داشتن مو کمک می‌کنند. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A هستند که یکی از ویتامین‌های ضروری برای پوست است. ویتامین‌ A به پوست کمک می‌کند رطوبت خود را نگه دارد و انعطاف‌پذیر بماند. ماهی حاوی آنتی‌اکسیدان قوی‌تر دیگری هم هست به نام سلنیوم. سلنیوم درکنار ویتامین E به خنثی کردن سموم که موجب تخریب طولانی‌مدت می‌شود، کمک می‌کند.
پوستی که خوب آبرسانی شده است کمتر دچار چین و چروک می‌شود. نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز به تامین آب بدن کمک کردن و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.
 
 
مراقبت از پوست

 

ویتامین C، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

 

فلفل‌قرمز، توت‌فرنگی، پاپایا، کیوی، مرکبات، کلم‌پیچ، کلم بروکسل، بروکلی

ویتامین A، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

ماهی روغن‌دار، جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، کدو، شاهی، زردآلو و انبه

ویتامین E، ویتامین آنتی‌اکسیدانه

روغ کلزا، روغن زیتون، فندق، بادام، سایر آجیل، دانه‌ها و گوجه‌فرنگی

اسید فرولیک

ذرت، توت‌فرنگی، تمشک، گریپ‌فروت، سیب، آوکادو، آلو، شاه‌توت، موادغذایی غلات کامل

اسیدهای چرب لازم

ماهی کولی، روغن جگر ماهی، زرده تخم‌مرغ، روغن بذر کتان، فندق، ماهی خال‌مخالی، صدف، میگو، سالمون، ساردین

سلنیوم، موادمعدنی آنتی‌اکسیدانه

آجیل برزیلی، لابستر، تن، لیمو، ماهی مرکب، گوش‌ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام‌زمینی، آجیل و کشمش، گردو

بتاکاروتین (نارنجی)،

لیکوپن (قرمز) و لوتئین (زرد)،

همه رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانه

هویج، زردآلوی تازه، گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی و اسفناچ

 


 

آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت از سلول‌ها دربرابر تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد که مخصوصاً در پوست بخاطر قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش بسیار شایع هستند، کمک می‌کند.

 
ویتامین‌ E به بدن برای تولید دوباره ویتامین C کمک می‌کند که یک عامل ضدپیری به حساب می‌آیند.

 
اسید فرولیک با تاثیرات مخرب اشعه فرابنفش مقابله می‌کند. از کلاژن‌ها و الاستین موجود در سلول‌های پوستی محافظت می‌کند که مسئول قابلیت ارتجاعی پوست هستند.

 
اسیدهای چرب لازم مثل امگا۳ به ضدآب بودن دیواره سلول‌های پوستی و آبرسانی پوست کمک می‌کند. پوست خشک و پوست‌پوست‌شده، معمولاً هشداری برای بالا بردن مصرف آب است.

 
سلنیوم نوعی ماده‌معدنی است که برای ساخت گلوتاتیون ضروری است که آنزیمی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزادی که از آلودگی هوا و دود سیگار استنشاق می‌کنیم کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد ممکن است در بدن زیاد شوند و به کلاژن و الاستین پوست صدمه بزنند.

 
رنگدانه‌های آنتی‌اکسیدانه نیز با منحرف کردن اشعات UV، محافظتی خفیف ایجاد می‌کنند.


 

مراقبت از مو



 

ویتامین A به تولید روغن لازم برای نرم کردن مو و پوست سر کمک می‌کند و آن را سالم و درخشان نگه می‌دارد. کمبود آن موجب بدکیفیت شدن موها می‌شود اما زیادی آن به شکل مکمل هم تاثیرات مخربی را به دنبال خواهد داشت. درعوض بهتر است از موادغذایی سرشار از ویتامین A استفاده کنید. کمبود زینک نیز موجب ریزش مو شده، شکنندگی مو را افزایش داده و رنگ آن را می‌برد.

 
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک که در بسیاری محصولات پوست و مو یافت می‌شود، رشد سلول‌ها را بازسازی آن را تقویت کرده و از سوزش پوست جلوگیری می‌کند.

 
بیوتین برای استحکام و سرعت رشد مو ضروری است و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

 

بیوتین

جگر، عصاره مخمر، آجیل، برنج قهوه‌ای، تخم‌مرغ، لبنیات

مو و ناخن

ویتامین B5

جگر، عصاره مخمر، قلوه، آجیل، برنج قهوه‌ای، تخم‌مرغ

مو و ناخن

ویتامین A

ماهی روغن‌دار، جگر، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل قرمز، اسفناچ، زردالو، انبه، کدو و شاهی

مو

زینک

غذاهای دریایی (به‌ویژه صدف، خرچنگ و حلزون)، گوشت قرمز، مرغ، جگو، تخم‌مرغ و آجیل

مو و ناخن

سلنیوم

آجیل برزیلی، لابستر، لیمو، ماهی مرکب، گوش‌ماهی، ساردین، بذر افتابگردان، بادام‌زمینی، آجیل و کشمش، گردو

مو


 
مراقبت از ناخن


 

مصرف ناکافی آهن موجب بدشکل شدن یا شکننده شدن ناخن‌ها می‌شود. مکمل بیوتین نشان داده است که موجب سخت‌تر و مستحکم‌تر شدن ناخن با افزایش ۲۵٪ ضخامت آن می‌شود.



 

[ چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:, ] [ 18:18 ] [ نفیسه ولی پور ]
 
خوردنی‌های ممنوعه!
 
سایت پرونسیون به تازگی فهرستی از قسمت‌های آسیب‌رسان چند گیاه را منتشر کرده که کمتر کسی گمان می‌کند خوردن آنها به بدن صدمه بزند. تهیه فهرست این چند گیاه و میوه بعد از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی در مورد آسیب آنها به بدن منتشر شد.
 
به همین دلیل و با وجود تاکید صد در صدی دانشمندان نسبت به تغذیه گیاهی و طبیعی توصیه می‌شود از مصرف برگ‌ها یا هسته‌های ذکر شده در این فهرست خودداری کنید.
http://nature.harferooz.com/photos/images/9892h85rsw.jpg 
برگ ریواس
 
ساقه ترش‌مزه و مفید ریواس خواصی جدا از برگ آن دارد و از آن در تهیه غذاهای گوناگون استفاده می‌شود. اگر‌چه می‌توان این ساقه را خام‌خواری کرد اما برگ‌های آن مسموم‌کننده هستند. دو ترکیب به نام اکسالیت و آنتراکوینون گلیکوسید در برگ‌های ریواس یافت شده که به بدن آسیب می‌رسانند.
 
 
http://forum.globaltimes.cn/forum/attachment.php?attachmentid=10948&d=1257901985 
برگ گوجه فرنگی
 
حتما شنیده‌اید که پوست گوجه فرنگی هضم نمی‌شود اما خوردن آن ایرادی ندارد و می‌توانید گوجه فرنگی را با پوست میل کنید. با وجود این اگر کسی هوس خوردن پوست این صیفی را کرد باید بداند که دانشمندان در‌یافته‌اند ماده‌ای شیمیایی به نام گلیکوالکالید در برگ‌های گوجه فرنگی وجود دارد که مصرف آن می‌تواند باعث معده درد و بروز اختلالات عصبی شود.
 
 
http://www.dkimages.com/discover/previews/774/194587.JPG 
دانه‌های سیب
 
بعضی‌ها بعد از خوردن سیب دانه‌های آن را هم می‌جوند . آمیگدالین ماده‌ای است سمی‌ که در دانه‌های سیب یافت شده و رسیدن مقادیر زیاد آن به بدن مشکل‌ساز است.
 
 
http://sinanews.ir/Picture/?x=438&y=250&fn=7adaf581-86b9-45ad-b9d4-e382bdaff2f8.jpg 
مغز هلو
 
۸۸ میلی‌گرم سیانید! وجود این مقدار سیانید در مغز این میوه کمی‌ عجیب است. هسته ترک نخورده هلو، معده درد ایجاد می‌کند و خوردن هسته‌های ترک‌خورده آن هم سلامت عمومی ‌شما را تهدید می‌کند.
 
 
http://img.persiangfx.com/main/gallery-large/1275911520_kitchen10.jpg 
هسته گیلاس
 
اسید پروسیک موجود در مغز هسته گیلاس نیز به بدن آسیب می‌رساند.
 
 
http://www.imna.ir/images/docs/000005/n00005409-b.jpg 
سیب‌زمینی سبز شده
 
وجود مقدار زیادی از ماده‌ای به نام سولانین دلیل سبزشدن سیب‌زمینی است. این ماده که سمی است می‌تواند روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر بگذارد. بنابراین سیب‌زمینی سبز شده را به هیچ شکلی مصرف نکنید
 
[ جمعه 8 شهريور 1392برچسب:, ] [ 18:9 ] [ نفیسه ولی پور ]

در طول ماه مبارک رمضان، اینکه از چه مواد غذایی به هنگام سحر و یا قبل از سپیده دم استفاده می کنیم، فوق العاده مهم می باشد .ما در اینجا مواد غذایی را که باید از خوردن آنها اجتناب کنید و یا اینکه باید آنها را بیشتر مصرف کنید را برایتان آورده ایم.

 

S A L I  J O O N

 

خرما میوه ای کوچک است که حاوی قند، فیبر و مواد مغذی بوده و به علت انرژی زیادی که دارد مصرف آن به هنگام سحر بسیار توصیه شده است. حضرت محمد ( ص ) نیز فرموده اند : خرما بهترین بهترین ماده ی غذایی به هنگام سحر می باشد.

 

S A L I  J O O N

 

در  مواد غذایی چون جو ، گندم ، عدس ، غلات و ...کربوهیدرات های زیادی وجود دارد که خوردن این نوع غذاها به هنگام سحر باعث می شود که شما احساس سیری بیشتری در طول روز داشته باشید.

 

S A L I  J O O N

 

خوردن موز و سایر میوه ها یی که غنی از کربوهیدرات های و فیبر می باشند بسیار توصیه می شود. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد مغذی ضروری است.

 

S A L I  J O O N

 

نوشیدن مقدار زیادی آب نه تنها در طول افطار بلکه به هنگام سحر باعث می شود که آب زیادی را در بدن ذخیره کنید.

 

S A L I  J O O N

 

خوردن غذاهایی با فیبر بالا مانند غلات، حبوبات، انجیر، سبوس ، گندم سبوس دار ، سیب زمینی ، سبزیجات و تقریبا تمام میوه ها(به خصوص زردآلو و آلو ) به علت آنکه باعث می شود که هضم غذا به آرامی انجام پذیرد توصیه می شود.

 

S A L I  J O O N

 

از خوردن غذاهای سرخ کردنی وغذاهای چرب و سرخ شده به هنگام سحراجتناب کنید ، چرا که خوردن این جور غذاها احساس بی حالی و شل شدن و پف کردن را به بدن می دهد و بهتر است از غذاهای آب پز بیشتر استفاده شود.

 

S A L I  J O O N

 

از خوردن نوشیدنی های کافئین دار به هنگام سحر اجتناب کنید چرا که یک ماده غذایی ادرارآور می باشد که باعث از دست دادن سریع آب بدن شده و در نهایت منجر به کم آبی بدن می شود.

 

S A L I  J O O N

 

خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، ماست یا گوشت نیز بسیار توصیه می شود چرا که باعث استقامت بیشتر بدن خواهد شد.

 

S A L I  J O O N

 

از خوردن انواع شیرینی ها مانند کیک، بیسکویت، شکلات و ...اجتناب کنید چرا که این مواد غذایی باعث می شود که کربوهیدراتهای تولید شده در بدن بسیار سریع سوخت شوند.

 

[ شنبه 5 مرداد 1392برچسب:, ] [ 12:33 ] [ نفیسه ولی پور ]

کارشناسان تغذیه همواره تاکید دارند که بدن انسان به مصرف مجموعه‌ای کامل از مواد خوراکی نیاز دارد تا به لحاظ جسمی و روانی سالم بماند و به زندگی ادامه دهد.

مواد خوراکی فرآوری شده اغلب حاوی مقادیر پایینی از مواد مغذی هستند و مصرف آن‌ها به دلیل از دست دادن بسیاری از ریزمغذی‌های حیاتی در حین عملیات فرآوری حتی می‌تواند برای بدن مضر باشد.

به گزارش سایت تخصصی ارگانیک، در این میان برخی از خوردنی‌ها هستند که می‌توانند تا حد امکان املاح و ریزمغذی‌های ضروری را به بدن برسانند که بهترین و مفیدترین آنها عبارتند از:
 


1- کلم پیچ:
این ماده خوراکی جزء مغذی‌ترین خوردنی‌ها به حساب می‌آید که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها،‌ فیبر خوراکی و آمینواسیدهاست. همچنین این ماده خوراکی به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ از التهاب و سرطان جلوگیری می‌کند و در عین حال بسیار خوشمزه و سالم است.
 


2- شاهدانه:
شاهدانه داروخانه طبیعی در آشپزخانه شماست. این ماده خوراکی سرشار از پروتئین، فیبر خوراکی، اسیدهای چرب ضروری، آنتی اکسیدان‌ها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این دانه زود هضم جزو موادی است که چندین خاصیت مفید برای بدن دارد و در عین حال مصرف آن راحت است.
 


3- شکلات:
دانه‌های کاکائو سرشار از مواد مغذی هستند و دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند تمامی فواید این دانه‌ کوچک را شناسایی کنند. وجود املاح معدنی، ویتامین‌ها و چندین نوع آنتی‌اکسیدان در این ماده خوراکی برای سلامت قلب و پوست فوق‌العاده سودمند است و نوعی مواد شیمیایی را در مغز آزاد می‌کند که به انسان احساس رضایت از زندگی می‌دهد.
 


4- بروکلی:
برای داشتن دستگاه گوارشی سالم و کاهش خطر ابتلا به سرطان، مصرف این ماده خوراکی توصیه می‌شود که بسیار هم خوش طعم و خوشمزه است.
 


5- اسفناج:
برای بهره بردن از فواید این ماده خوراکی از مصرف محصولات کنسرو شده آن بپرهیزید اما اسفناج تازه منبع غنی از پروتئین، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر خوراکی است.
 


6- انواع توت‌ها:
بر خلاف میوه‌های دیگر، انواع توت‌ها حاوی مواد قندی کمتری هستند و منابع غنی از ویتامین‌های مفید، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شوند.

 

 

هسته‌های سلامتی

روغن یا کپسول این هسته‌های ریز و کوچک اثرات شگفت انگیزی دارند که شناخت‌شان خالی از لطف نیست. برای آشنایی بیشتر با خواص این هسته‌ها با ما باشید. بدون هسته و دانه، گیاهی رشد نمی‌کند. طبیعت برای حفظ بقای گونه‌های مختلف میوه و سبزیجات، از هسته‌ها مراقبت می‌کند. به همین منظور دور این هسته‌های ریز یک غشای حفاظتی کشیده که حافظ مواد مغذی لازم برای رشد میوه‌ها می‌باشد. برای همین هم هسته برخی از میوه‌ها حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب است.

این ترکیبات معروف نیز اثرات مفیدی روی سلامتی ما می‌گذارند. اما چگونه می‌شود از تمام این خواص استفاده کرد؟ آیا همه هسته‌ها مصرف کردنی و مفید هستند؟ در جواب این سوالات باید گفت که غشای بیرونی هسته‌ها معمولاً سفت بوده و به راحتی قابل جویدن نیستند. طعم نسبتاً تلخ هسته‌ها برای خیلی‌ها خوشایند نیست و برای همین بدن ما قادر نیست که خواص کامل هسته‌ها را جذب کند. دانشمندان و محققان حوزه سلامت تحقیقات زیادی روی خواص هسته روی بدن انسان انجام می‌دهند. امروزه هسته‌ها به صورت روغن مانند روغن هسته انگور، مکمل‌های غذایی یا در محصولات آرایشی در اختیار مصرف کننده‌ها قرار گرفته است. در اینجا چند نمونه از این هسته‌های سلامتی را معرفی می‌کنیم.
 

خواص هسته میوه ها, هسته‌ میوه

هسته‌ انگور
هسته انگور و روغنی که از آن گرفته می‌شود سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها به خصوص آنتی‌اکسیدان‌های خانواده پُلی‌‎فنول‌ها می‌باشد. از این گذشته این روغن حاوی میزان قابل توجهی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است. این ترکیبات مفید باعث بهبود جریان خون شده و از عروق و قلب ما محافظت می‌کند. روغن هسته انگور خواصی دارد که برای پوست نیز مفید است. در واقع این روغن باعث تغذیه و نرم و مرطوب شدن پوست شده و ترشح کلاژن را بیشتر می‌کند. این روزها در ترکیب لوازم آرایشی از این روغن استفاده می‌شود.

 

خواص هسته میوه ها, هسته‌ میوه

هسته‌ انار
در چین باستان انار را سمبل جاودانگی می‌دانستند. هر دانه انار حاوی صدها هسته کوچک است که با یاقوت سرخی پوشانده شده است. روغنی که از این هسته‌های سفید گرفته می‌شود سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به خصوص فلاوونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری است. این روزها تولید کننده‌های بزرگ لوازم آرایشی از این روغن برای تولید لوازم آرایشی ارگانیک استفاده می‌کنند چون باعث تحریک ترشح کلاژن شده و پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد. محققان حوزه تغذیه علاقه زیادی به بررسی دقیق‌تر هسته‌های انار نشان داده‌اند. اولاً به خاطر اینکه این هسته‌ها سرشار از فیتواستروژن‌ها هستند که برای بهبود و درمان علائم یائسگی بسیار مفید است و دوما به خاطر اینکه احتمال می‌دهند هسته انار خواص ضدسرطانی داشته باشد. برای همین محققان بررسی‌های گسترده‌ای در این خصوص آغاز کرده‌اند.

 

خواص هسته میوه ها, هسته‌ میوه

هسته‌ تمشک
روغن هسته تمشک سرشار از بتاکاروتن و اسیدهای چرب ضروری و به ویژه ویتامین E می‌باشد برای همین هم روند پیری را به تأخیر انداخته و سلول‌ها را جوان نگه می‌دارد. این هسته‌ها خواص ضدالتهابی و التیام بخشی دارند و برای همین هم باعث تغذیه، احیا و تقویت سلول‌های پوستی می‌شوند. روغن هسته تمشک برای پوست‌های حساس بسیار مفید است. در واقع این روغن برای تسکین خارش و پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست تاثیر خوبی دارد. توجه داشته باشید که هسته کیوی نیز بسیار پر خاصیت است. با وجود اینکه روغن هسته کیوی چندان شناخته شده نیست اما با این حال این روغن سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب اشباع نشده می‌باشند که باعث نرمی پوست شده و با آکنه و پوست‌های خشن مقابله می‌کند.

 

خواص هسته میوه ها, هسته‌ میوه

هسته‌ گریپ‌فروت
عصاره هسته گریپ‌فروت یک ضد میکروب بسیار قوی می‌باشد. عصاره هسته گریپ‌فروت بر خلاف داروهای آنتی‌بیوتیکی به مدت طولانی در روده باقی نمانده و تعادل فلور روده را به هم نمی‌زند. قطره یا قرص هسته گریپ‌فروت برای درمان سرفه و لارنژیت و غیره مفید است. از این داروهای طبیعی می‌توان برای درمان قارچ‌ها یا بهبود مشکلاتی مانند آفت کمک گرفت. عصاره هسته گریپ‌فروت حاوی میزان زیادی فلاوونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های خانواده پولی‌فنول‌ها می‌باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. البته توصیه می‌کنیم حتماً از محصولات ارگانیک استفاده کنید.

[ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, ] [ 20:40 ] [ نفیسه ولی پور ]

http://salijoon.info/mail92/920313/ghaza/he1540.jpg

 

از باشگاه که بیرون می آیید حسابی خسته هستید و دوست دارید یک نوشیدنی خنک یا یک غذای سبک میل کنید. اما همان طور که حتما شنیده اید، پس از ورزش نباید بلافاصله غذاهای چرب و شیرین خورد.

اما ما در اینجا میان وعده هایی به شما معرفی کرده ایم که نه تنها بد نیست پس از ورزش میل کنید، بلکه توصیه هم می کنیم حتما آنها را میل کنید. آنها سرشار از پروتئین و کربو هیدرات هستند که برای ماهیچه ها و تقویت بدن لازمند.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۱-مرغ سرخ شده
مرغ منبع غنی پروتئین و دیگر مواد مغذی همچون نیاسین و ویتامین B مورد نیاز برای سوخت و ساز کربوهیدرات است. برنج قهوه ای نیز مواد مغذی بیشتر از برنج سفید دارد. پس از ورزش و آمدن از باشگاه دوست دارید غذاهای شیرین میل کنید. اما از آنجا که قند برای بدن و سلامت انسان ضرر دارد می توانید از غذاهایی که دوباره گلوکز ماهیچه های شما را تامین می کنند، استفاده کنید. از جمله آنها می توان به مرغ سرخ شده و برنج قهوه ای اشاره کرد. برای طعم بهتر این غذا می توانید از انواع سبزیجات بخارپز کمک بگیرید.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۲-حُمُص با نان پیتا
بسیاری از راهنماهای تغذیه ای تاکید دارند هر چند وقت یکبار گوشت را کنار بگذارید و به جای آن مواد مغذیِ جایگزین مصرف کنید. حُمُص یکی از بهترین جایگزین های گوشت است. این غذا از نخود، روغن کنجد و ارده تهیه می شود و سرشار از مواد مغذی، پروتئین و کربوهیدرات است. برای کامل کردن ویتامین های این غذا، آن را با نان پیتا که از گندم تهیه می شود میل کنید.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۳-نان بیگل با کره بادام زمینی
نان بیگل در واقع نان‌ حلقه‌اى شکل‌ و سفت است‌ که‌ خمیر آن‌ را پیش‌ از طبخ‌ آب‌پز کرده‌اند. نان بیگل گندمی کالری بالا و کربوهیدرات زیاد دارد. خوردن نان گندم با کره بادام زمینی همه مواد معدنی موردنیاز بدن همچون پتاسیم و الکترولیت لازم برای انقباض های ماهیچه ها را در خود دارد.

نباید پس از ورزش روغن و چربی مصرف کرد این ماده باعث کندی جذب دیگر مواد مغذی می شود. اما توصیه می شود از روغن های اشباع نشده  همچون روغنی که در کره بادام زمینی یافت می شود، استفاده کنید تا تستوسترون، هورمونی که جذب پروتئین لازم است، در بدن باقی بماند.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۴-میوه خشک و آجیل
برای مواقعی که پس از باشگاه دوست دارید خوراکی میل کنید، می توانید کیف خود را با میوه های خشک و آجیل پر کنید. مصرف میوه های خشک پس از باشگاه پروتئین لازم را به بدن شما می رساند. در ضمن باعث سیر شدن موقت هم می شوند. این میوه ها کربوهیدرات ساده در خود دارند و راحت هضم می شوند و گلیکوژن لازم برای ماهیچه ها را تامین می کنند.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۵-تن ماهی و کراکر گندمی
کراکر به بیسکوئیت بی شکر گفته می شود. کراکرهای گندمی یکی از بهترین میان وعده هایی است که می توان پس از یک ورزش سخت و خسته کننده میل کرد. تن ماهی نیز چربی کمی دارد و مملو از پروتئین و امگا سه است که برای بدن مفید هستد. مقداری از تن ماهی را روی کراکر بگذارید و بدون استفاده از سس مایونز، با چکاندن چند قطره لیموترش، این اسنک ساده و خوشمزه را میل کنید. اگر خیلی دوست دارید سس بزنید خردل و روغن زیتون به آن اضافه کنید.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۶-سالمون، پوره سیب زمینی و سالاد
همچون تن ماهی، سالمون نیز منبع پروتئین و امگا سه است. در کنار سالمون، پوره سیب زمینی که سرشار از نشاسته است، میل کنید. اگر دوست دارید طعمی متفاوت را امتحان کنید، به جای سیب زمینی سفید از سیب زمینی شیرین استفاده کنید که سرشار از ویتامین و پروتئین است. برای لذت بردن از میان وعده خود، ظرفی پر از سالاد با سبزیجات تاره هم در کنار بشقاب غذای خود بگذارید.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۷-کورن فلکس و شیر
کورن فلکس در واقع غلات ورقه شده است که با شیر طعم عالی دارد. خوردن یک کاسه کورن فلکس با شیر پس از ورزش یک وعده سیر کننده و مقوی است. برگه های غلات در این میان وعده سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و دیگر ویتامین های لازم برای بدن است.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۸-املت سفیده تخم مرغ و اسفناج
تخم مرغ سرشار از پروتئین است. پروتئین موجود در تخم مرغ بسیار کامل است و به همین دلیل این خوراکی کوچک یک منبع غذایی کامل به شمار می رود. برای رشد بدن باید تخم مرغ مصرف کرد. اگر کارتون پاپای را دیده باشید، می بینید که با یک قوطی اسفناج چه انرژی ای پیدا می کند. اسفناج سرشار از مواد مغذی، آهن و نوعی از استروئید است که باعث افزایش رشد ماهیچه های بدن می شود. برای تهیه این املت باید سفیده تخم مرغ را با شیر و اسفناج مخلوط کنید و درون تابه سرخ کنید.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۹-اسموتی میوه ها
نوشیدنی ها بسیار سریع تر از غذا هضم می شوند و راحت تر هم خورده می شوند. در ضمن بهتر و سریع تر هم جذب بدن می شوند. برای اینکه یک نوشیدنی کامل و مقوی داشته باشید بهتر است سراغ درست کردن اسموتی میوه ها بروید. برای تهیه این اسموتی، میوه هایی همچون انبه، موز و خربزه که سرشار از پتاسیم هستند را به همراه ماست یا شیر سویا مخلوط کنید. این اسموتی برای ماهیچه ها بسیار مقوی است.

 

 هضم غذا, کورن فلکس, میوه خشک و آجیل

۱۰-شیرشکلات
شاید برایتان عجیب باشد که پس از سوزاندن کالری از باشگاه بیرون بیاییم و شیر شکلات بخوریم. جای تعجب هم دارد. اما منظور ما شیر شکلات معمولی نیست. شیر شکلاتی که چربی کم و پروتئین بالا باید مصرف کنید. شیر شکلاتی که ۴۸ گرم کربوهیدرات و ۲۰ گرم پروتئین دارد بهترین گزینه برای نوشیدن است.



 

[ دو شنبه 13 خرداد 1392برچسب:, ] [ 21:21 ] [ نفیسه ولی پور ]

شواهد تجربی و علمی بیان می دارند،برخی از مواد شیمیایی موجود در گیلاس ، همانند نجات دهنده های طبیعی در برابر این بیماری عمل می کنند

 

1. ویژگی های آنتی اکسیدان

آیا اغلب در محصولات لوازم آرایشی به دنبال یک آنتی اکسیدان معجزه گرهستید؟ به گزارش نیک صالحی پس بهتر است این بار تنها سری به میوه فروشی محل بزنید و مقداری گیلاس بخرید! همان طور که می دانیم، آنتی اکسیدان فرایند پیرشدن را بسیار کند می کند. گیلاس حاوی ترکیبات پلی فنولیک فلونوئید است که با عنوان گلرنگ گلیکوزید خوانده می شود. این ترکیبات در بسیاری از میوه ها و سبزیجات رنگی یافت می شود و ویژگی های آنتی اکسیدان بالایی دارند.

 

2. چرخه خواب بدن را تنظیم می کند

آیا در خوابیدن مشکل دارید؟ تاثیر آرام بخش آنتی اسیدان ثابت ملاتونین موجود در گیلاس ، سیستم عصبی را آرام کرده و استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به درمان وضعیت های بی خوابی و سردرد کمک شایانی می کند.

 

3. ویژگی های ضدالتهابی

علاوه بر منابع آنتی اکسیدان ، گلرنگ موجود در گیلاس همانند یک عامل ضد التهابی عمل می کند. بنابراین ، گیلاس به صورت بالقوه می تواند همانند یک سپر در مقابل بیماری های دردناک مزمن همانند التهاب مفاصل و دیگر بیماری های عضلانی عمل کند.همچنین می تواند برای آرام کردن جراحات ورزشی مورد مصرف قرار گیرد. به گزارش نیک صالحی یک لیوان آب گیلاس می تواند تنها چیزی باشد که بعد از یک جلسه ورزشی سخت به درد شما بخورد.

 

4. جایگزین موثر برای مسکن ها

به دلایل ویژگی های ضدالتهابی اشاره شده در موارد بالا، گیلاس می تواند به جای مسکن هایی از جمله آسپیرین ، مورتین یا ادویل استفاده شود. بنابراین ایجاد یک راه طبیعی برای مقابله با درد شما را کاملا از عوارض جانبی این داروها دور نگاه می دارد.

 

5. کم کالری

در عین حال بسیار مغذی گیلاس بسیار غذای کم کالری محسوب می شود بنابراین هیچ مشکلی ندارد که در برنامه رژیمی هر کسی قرار گیرد. گیلاس مخلوط خوبی از مواد معدنی لازم برای فعالیت های مختلف در بدن است.

 

6. ویژگی های ضد سرطانی

چه سبک زندگی مان را سرزنش کنیم و چه از بدشانسی شکایت کنیم، ولی حقیقت این است که سرطان در دنیا روز به روز به طور پیوسته در بین انواع گروه های سنی در حال افزایش است. در عین حال در مورد شروع و گسترش آن چیزی نمی دانیم، ولی شواهد تجربی و علمی بیان می دارند ، برخی از مواد شیمیایی موجود در گیلاس ، همانند نجات دهنده های طبیعی در برابر این بیماری عمل می کنند. برخی از ترکیبات یافت شده در گیلاس نظیر کوئریترین، الاجیک اسید و پریلیل الکل ثابت شده است که بسیار در جلوگیری از روند شروع و گسترش سرطان نقش دارند.

 

7. ضد مسمومیت

خاصیت دفع مسمومیت برای همگی ما جالب است. چه کسی است که دوست نداشته باشد تا سموم را از بدنش خارج کرده و به یک حس سلامتی برسد؟ گیلاس علاوه بر ویژگی های ذکر شده ، به بدن کمک می کند تا مواد خارجی را از بدن دفع کرده و یک امنیت و زهرزدایی طبیعی برای بدن ایجاد کند.

[ چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:, ] [ 16:43 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

S A L I  J O O N

 

S A L I  J O O N

 

S A L I  J O O N

 

S A L I  J O O N

 

S A L I  J O O N

 

 S A L I  J O O N

 

S A L I  J O O N

بقیه شون تو ادامه مطلب هستند اگه  خیلی خوشتون اومده کلیک رنجه بفرمایید!!!


ادامه مطلب
[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:31 ] [ نفیسه ولی پور ]

برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند.

یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، ورود مواد غذایی صنعتی به برنامه‌ غذایی مردم است.

مواد غذایی‌ای که در این مقاله معرفی می‌کنیم باعث کنترل قند خون شده و به شما احساس سیری طولانی مدتی می‌دهد. برای همین جلوی اشتها را گرفته و به لاغری و زیبایی اندام شما کمک می‌کند.


کلم قرمز

در طول قرن‌ها مردم و به ویژه کشاورزان از کلم به عنوان یک ماده غذایی اصلی و مفید استفاده کرده‌اند. اما امروزه سبزیجات متنوع دیگر جای کلم را گرفته‌اند. باید بدانید کلم کم کالری (هر نصف فنجان حاوی ۱۶ کالری ) و سرشار از فیبر است. برای همین یک ماده غذایی لاغر کننده‌ جادویی به شمار می‌رود. کلم و به ویژه کلم قرمز سرشار از ویتامین C است و از خطر ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می‌کند.

میزان مصرف:
روزانه نصف فنجان کلم پخته یا یک فنجان کلم خام. ابتکار به خرج داده و غذا و سالادهای متنوع تهیه و میل کنید.


سیب

سیب سرشار از فیبرهای حلال است و می‌تواند میزان قند خونتان را ثابت نگه دارد. یک عدد سیب متوسط حاوی ۴ گرم فیبر به ویژه پکتین است که می‌تواند میزان کلسترول را کاهش دهد.
برای افرادی که می‌خواهد شکمی تخت داشته باشند توصیه می‌شود که روزانه ۳ عدد سیب میل کنند.
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف سیب نه تنها باعث کاهش وزن در زنان می‌شود بلکه میزان گلیسمی خون آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم سیب را پوست میل کنید.

میزان مصرف:
روزانه یک عدد سیب میل کنید. سیب حاوی ۸۰ کالری است و یک عصرانه‌ی ایده آل محسوب می‌شود.


دارچین

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین باعث کاهش گلیسمی خون می‌شود. در واقع بعضی از ترکیبات طبیعی موجود در این ادویه‌ی معطر مانند انسولین عمل می‌کند و باعث می‌شود سلول‌ها گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کند و گلیسمی خون را کاهش دهد.

مصرف روزانه یک چهارم یا نصف یک قاشق چای‌خوری کافی است تا میزان قند خون به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش یابد.

میزان مصرف :
روزانه نصف قاشق چای‌خوری دارچین مصرف کنید. این میزان برای بهره‌مندی از خواص آن کافی است. اما اگر شما از طرفداران این ادویه‌ی معطر هستید می‌تواند تا یک یا دو قاشق چای‌خوری در روز نیز مصرف کنید.
توجه داشته باشید که در مصرف دارچین نیز دچار افراط نشوید زیرا در صورت زیاده‌روی ترکیبات موجود در آن باعث مسمومیت می‌شود.


تخم‌مرغ

اگر یک ماده‌ غذایی وجود داشته باشد که به اصطلاح سابقه‌اش خراب باشد همین تخم‌مرغ بخت برگشته است. تخم‌ مرغ یکی از منابع پروتئین است. این ماده‌ غذایی همچنین سرشار از اسیدهای آمینه است. از آن جایی که تخم‌مرغ از پروتئین و چربی تشکیل شده است کمترین تأثیر را روی گلیسمی خون می‌گذارد و برای همین بهترین گزینه برای صبحانه است. چون باعث ایجاد احساس سیری شده و اشتها را کاهش می‌دهد.

محققان مشاهده کرده‌اند زنانی که برای صبحانه دو عدد تخم‌مرغ و نان کامل می‌خورند در طول روز کمتر احساس گرسنگی کرده و کالری‌های کمتری دریافت می‌کنند.

میزان مصرف:
یک عدد تخم‌مرغ کافی است. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی حدوداً ۷۵ کالری و ۵ گرم چربی است که کمتر از ۲ گرم آن چربی اشباع شده است. شما می‌توانید برای صبحانه املت (تهیه شده با دو عدد تخم‌مرغ ) و یک برش نان کامل ( سبوس‌دار ) میل کنید.


دانه‌های روغنی

تخمه‌ کدو، تخمه‌ آفتابگردان، بادام، گردو، کنجد و غیره جزو مواد غذایی فوق‌العاده محسوب می‌شوند. این مواد غذایی سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید و فیبر هستند که به تدریج باعث تثبیت گلیسمی و کنترل اشتها می‌شود.

با وجود این که این دانه‌های روغنی سرشار از چربی‌اند (۱۲ تا ۱۴ گرم در ۳۰ گرم) باید بدانید این چربی‌ها چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو و چربی‌های اشباع نشده ی پُلی‌اند که برای قلب مفید است. علاوه بر این در هر ۳۰ گرم از این دانه‌های روغنی ۴ تا ۹ گرم پروتئین وجود دارند.

در نهایت باید بگوییم این مواد غذایی حاوی استرول است که با کلسترول بالا مقابله می‌کند. محققان با بررسی ۲۷ میوه و دانه روغنی مختلف دریافتند که دانه‌های کنجد حاوی بیشترین میزان استرول است.

میزان مصرف:
یک یا دو قاشق غذاخوری از این دانه‌های روغنی کافی است. توجه داشته باشید دانه‌های روغنی پرکالری است پس در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید. می‌توانید برای عصرانه یک مشت تخمه‌ی کدو یا تخمه‌ی آفتاب‌گردان میل کنید.


سرکه

بسیاری از فواید این چاشنی هنوز برای مردم ناشناخته است. افزودن سرکه به غذاها، ۱۹ تا ۵۵ درصد گلیسمی موجود در این غذاها را کاهش می‌دهد. اسید موجود در سرکه نمی‌گذارد گلوسیدهای غذا به قند خون تبدیل شود.

نتیجه‌ پژوهش‌ها نشان داده است که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و برای همین همیار لاغری بسیار خوبی محسوب می‌شود. خوش طعم بوده و عملاً کالری ندارد.

در خصوص سرکه بالزمیک مراقب باشید زیرا به اکثر این محصولات صنعتی قند اضافه می‌کنند.

میزان مصرف:
۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری. توجه داشته باشید در مصرف سرکه نیز دچار افراط نشوید.



 

[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 22:30 ] [ نفیسه ولی پور ]

محققان و متخصصان تغذیه به افرادی که قصد لاغری دارند مواد غذایی مفیدی را معرفی کرده‌اند که قادرند چربی‌های بدن را بسوزانند.

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید این مواد غذایی را جایگزین مواد غذایی پرکالری کنید. در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده‌روی نکنید. صبور باشید و با اراده تمام به سوی خوش اندامی گام بردارید.



کلسیم و محصولات لبنی

اگر شیر نوش جان می‌کنید تا استخوان‌هایتان محکم‌تر شود این نکته را هم در نظر داشته باشید که شیر ضد اشتهاست. یعنی به راحتی شما را سیر می‌کند. باید بدانید افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند چربی‌های بیشتری ذخیره می‌کنند و کمتر می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند. خانم‌های زیر 50 سال و آقایان زیر 70 سال باید روزانه حدود 1000 میلی گرم کلسیم جذب کنند. حتماً می‌دانید که محصولات لبنی منبع فوق‌العاده کلسیم هستند. باید این را هم بدانید که این مواد غذایی مفید باعث تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز چربی‌ها می‌شوند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان چربی‌های افراد چاقی که روزانه 3 محصول لبنی مصرف کرده‌اند به طور قابل توجهی کاهش یافته است. اگر مصرف محصولات لبنی و جذب کلسیم با کاهش میزان کالری‌های دریافتی همراه باشد شما به راحتی وزن کم می‌کنید. نتایج پژوهش‌هایی که در سال 2010 انجام شده نشان می‌دهد نوشیدن شیر بدون خامه بعد از ورزش نه تنها به آب شدن چربی‌ها کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود که قدرت عضلانی بالا رفته و بافت‌های استخوانی تقویت شود. توصیه می‌کنیم روزانه سه پیاله از محصولات لبنی بدون چربی میل کنید و ورزش را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید.



روغن نارگیل

در دنیای لاغری و خوش اندامی چربی‌های اشباع شده آوازه‌ خوبی ندارند اما چربی‌های موجود در نارگیل می‌تواند به لاغری شما کمک کند. نتایج پژوهشی که در سال 2009 در برزیل انجام شد نشان داد مصرف روغن نارگیل تأثیر خوبی روی آب شدن چربی‌های شکمی افراد چاق داشته است. البته توجه داشته باشید میزان چربی‌های اشباع شده نباید بیش از 10 درصد چربی‌های دریافتی روزانه را تشکیل دهند. بهتر است روغن نارگیل یا شیر در الویت قرار بگیرد.



اسیدهای چرب اشباع نشده

اسیدهای چرب اشباع نشده مونو، انباشتگی چربی‌های دور شکم را کاهش می‌دهند. برای همین توصیه می‌کنیم که روزانه مقداری از این چربی‌ها را مصرف کنید. برای یادآوری باید بگوییم که این اسیدهای چرب در زیتون، روغن زیتون، گردو، دانه ها و مغزها، شکلات سیاه و آووکادو وجود دارد. توجه داشته باشید که اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی موجود در ماهی و دانه ها و مغزهای روغنی نیز به خوش اندامی شما کمک زیادی می‌کنند. در واقع افرادی که چربی‌های اشباع نشده ی بیشتری مصرف می‌کنند متابولیسم بدنشان بالاتر است و کالری‌های بیشتری می‌سوزانند.

توجه داشته باشید در حالت کلی سوخت و ساز این چربی‌ها راحت‌تر و سریع‌تر از چربی‌های اشباع شده صورت می‌گیرد. معمولاً ما اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری نسبت به امگا 3 ها مصرف می‌کنیم. حتماً سعی کنید مصرف امگا 3 ها را بالا ببرید. برای این کار از مصرف تخم کتان، گردو، لوبیا، ماهی آزاد و روغن زیتون غافل نشوید. توجه داشته باشید که امگا 3 ها خواص ضدالتهابی دارد و برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی موثراست.



پروتئین‌ها

پروتئین برای سلامت پوست، مو، ناخن، استخوان‌ها، عضلات و غیره لازم و ضروری است. از این گذشته این مواد مغذی مفید برای کاهش وزن و خوش اندامی نیز موثرند. نتایج پژوهشی که در سال 2002 در آمریکا انجام شد نشان می‌دهد که پروتئین‌ها باعث ایجاد سیری شده و سرعت متابولیسم را بعد از صرف غذا بالا می‌برند. به عقیده متخصصان میزان نیاز روزانه خانم‌ها به پروتئین 40 گرم و برای آقایان 56 گرم می‌باشد.



ویتامین C

از همان کودکی شنیده‌اید که مصرف ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی مفید است. اما آیا می‌دانید همین ویتامین برای لاغری هم موثر است؟ نتایج پژوهش‌هایی که در کانادا انجام شده نشان می‌دهد که کمبود برخی از مواد مغذی ضروری بدن باعث بروز چاقی و اضافه وزن می‌شود. در واقع افرادی که از کمبود منیزیم، زینک، ویتامین C و یا ویتامین E رنج می‌برند میل بیشتری به ذخیره چربی‌ها داشته و چاق‌تر می‌شوند. این ذخیره چربی‌ها به ویژه در ناحیه شکم بیشتر است. باید بدانید که خانم‌ها باید روزانه 75 میلی گرم و آقایان 90 میلی گرم ویتامین C دریافت کنند.



عسل

به عقیده برخی از متخصصان اگر عسل که یک ماده قندی طبیعی است جایگزین قند شود سرعت افزایش وزن و ذخیره چربی‌ها کاهش می‌یابد. عسل خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد و برای خوش اندامی نیز مفید است. باید بدانید که این ماده غذایی شیرین و پرطرفدار میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اگر مقداری دارچین هم به عسلتان اضافه کنید تأثیر چربی سوزی آن چند برابر می‌شود.

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 20:34 ] [ نفیسه ولی پور ]


 

1.جوش های خارش‌دار
جوش های خارش‌دار در اثر روغن های گیاهی، عطر یا عرق سوز شدن به وجود می آیند. برای رفع آن می توانید آنتی هیستامین مصرف کنید. البته آب های معدنی چشمه های طبیعی نیز در کاهش درد این کهیر و جوش ها موثر هستند. املاح داخل این آب ها باعث از بین رفتن سوزش و خارش می شوند.

 

2.آکنه


برای جوش های پایدار ابتدا خیلی نرم صورت خود را با سنگ نمک یا نمک های درشت و زبر مالش دهید تا ضدعفونی شود و سپس چند قطره روغن درخت �#1606;یم�روی آن بریزید. پس از چند دقیقه آبکشی کنید و ماسکی از ماست را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. اسید لاکتیک موجود در ماست، لایه بردار طبیعی است که موجب شفافیت بیشتر پوست، از بین رفتن آکنه و کمرنگ شدن لکه ها می شود.

 

3.گزش پشه

 


فصل گرما در راه است و پشه ها راهشان را به خانه های ما پیدا خواهند کرد. هنگامی که مورد گزش پشه قرار گرفتید، خارش و سوزش آن را با خمیر آسپرین کاهش دهید. برای این منظور، یک آسپرین ضعیف را له کنید و یک قطره آب به آن اضافه تا خمیر شود. این خمیر ضد سوزش و التهاب است و قرمزی و باد حاصل از نیش پشه، موهای زیرپوستی و جوش را کاهش می دهد زیرا آسپرین حاوی اسید سیلاسیلیک �ماده ای که در داروهای ضد جوش استفاده می شود �است.

4.اگزما و سوریاس

 


برای کاهش درد و سوزش اگزما و سوریاسِ پوستی کمی روغن زیتون در محل تحریک شده بریزید. برای هر سه سانتی متر، یک قاشق چایخوری روغن لازم است. مالیدن روغن روی این منطقه از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. روغن زیتون پایه بسیاری از محصولات مرطوب کننده است اما استفاده از نوع خالص آن این مزیت را دارد که مواد شیمیایی کرم ها را در خود ندارد.

5.حساسیت فصلی

 


برای فرار از نشانه های حساسیت فصلی همچون سوزش چشم، آبریزش بینی و عطسه از قرص های گیاهی استفاده کنید. محققان سوئیسی ثابت کرده اند مصرف قرص گیاهی سه بار در روز بهتر از آنتی هیستامین های صنعتی است که خواب آلودگی می آورند.

6.دندان درد

 

برای کاهش درد دندان از میخک استفاده کنید. از قدیم این درمان را برای درد دندان انجام می دادند. بسیار هم موثر است. البته این روزها میخک در هر خانه ای پیدا نمی شود به همین دلیل می توانید از اوژنول موجود در داروخانه ها کمک بگیرید. پنبه را در اوژنول خیس کنید و دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. این باعث کاهش درد تا زمانی می شود که به پزشک مراجعه کنید.

7.دردهای دهان

 


برای درد دهان، به ویژه در کودکان از محصولات نعناعی کمک بگیرید. به طور مثال، آدامس نعنایی، شیرینی، چای یا هر خوراکی نعنایی دیگر. این گیاه تاثیر بسیاری روی هر چیزی دارد که با آن تماس پیدا می کند و می تواند باعث کاهش درد گلو، سوزش دهان یا سزش تبخال یا تاول دهان شود.

8.درد ناشی از ورزش سنگین

 


پس از ورزش های سنگین، یک لیوان آب البالو ترش بنوشید. این آب میوه سرشار از آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است و درد ماهیچه ها را کاهش می دهد. پس از ورزش بافت های شما از بی آبی رنج می برند و آب آلبالوی ترش که سرشار از آنتی اکسیدان است بسیار بهتر از آلبالوی شیرین و دیگر میوه ها و سبزیجات به ترمیم این آسیب کمک می کند.

9.سوختگی خفیف

 


اگر زیر نور آفتاب یا در اثر چسبیدن اتو مو به پوست خود دچار سوختگی خفیف شدید، می توانید با کمپرس آب سرد و چای سبز یا سیاه آن را درمان کنید. برای این منظور، حوله نازکی را درون چای سرد خیس کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. ماده گیاهی موجود در چای باعث کاهش سوزش و تاول نزدن می شود.

10.جای زخم

 


برخلاف اعتقاد عموم مردم، پوست زخم به هیچ عنوان خوب و مفید نیست. به همین دلیل، این قسمت را با پارافین مایع مرطوب نگه دارید و به مدت سه تا 5 روز باند پیچی کنید. در طول شب، نوار سلفونی دور پارافین بپیچید این باعث می شود تا محیط زخم مرطوب تر بماند و دوره درمان را تسریع می بخشد.

11.حالت تهوع

 


اگر محتویات قرص های ضدتهوع را مطالعه کرده باشید متوجه می شوید مملو از شکر است. به همین دلیل، برای برطرف کردن این حالت خود می توانید شربت شیرین میوه بنوشید. برای تهوع های ناشی از حرکت، استفراغ های صبحگاهی یا دل به هم خوردگی معده آخرین چیزی که لازم دارید، غذای زیاد است. همین شربت های شیرین و سودا به شما کمک می کند تا بهتر شوید.

12.اسهال

پوست بلوط نیز همین کاربرد را دارد. آن را به مدت سه دقیقه بجوشانید، اجازه دهید تا نیم ساعت بماند و سپس از صافی رد کنید. هر دو این مواد سرشار از تانین هستند که باعث ایجاد مایع لعابی اطراف معده و کاهش درد آن می شوند. دو قاشق غذاخوری از این نوشیدنی ها را 4 تا 6 بار در روز بنوشید.

 


برای برطرف کردن اسهال می توانید از خوراکی های گیاهی کمک بگیرید. به طور مثال، چای تهیه شده از پوست انار به معده به هم ریخته کمک بسیاری می کند. از این پس، انارها را خشک و نگهداری کنید. پوست خشک انار تا 6 ماه می ماند. سپس یک قاشق غذاخوری پر از پودر پوست انار را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید سه تا 4 دقیقه بماند.

13.مسمومیت غذایی

 


اگر تصور می کنید دچار مسمومیت غذایی شده اید، دو فنجان چای سیاه و یک تکه نان تست چاره کار است. اسید تانیک موجود در چای و ذغال موجود در نان تست باعث از بین رفتن سم در بدن می شوند.

14.سرماخوردگی

آب جوش باعث بیرون آمدن خاصیت دفاعی، ویتامین C و فلاونوئید از پوست گریپ فروت در آب می شود. این مواد بین پوست و گوشت میوه وجود دارند و با جوشاندن این میوه با پوست، عصاره بیشتر و مفیدتری از آن به دست می آید که برای گلو درد بسیار خوب است.

 


برای برطرف کردن سرماخوردگی و آنفولانزا، یک گریپ فروت را با پوست چهار قاچ کنید و داخل قابلمه بیندازید. قابلمه را پر از آب کنید و اجازه دهید روی حرارت بجوشد. آن را هم بزنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و محلول به دست آده را همچون چای بنوشید.

15.گرفتگی بینی


برای برطرف کردن گرفتگی بینی می توانید با محلول آب نمک آن را شست‌وشو دهید تا آلودگی ها از بینی شسته شوند و مخاط بینی رقیق شود. برای اینکه پر بودن بینی خود را به راحتی برطرف کنید آن را هر روز آب نمک شست‌وشو دهید. این کار هنگام سرماخوردگی باعث بهبود حال شما نمی شود اما اجازه می دهد راحت تر نفس بکشید.



 

[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, ] [ 20:31 ] [ نفیسه ولی پور ]

تصاویر تزئین سفره هفت سین عید نوروز

جالب است که تعداد "سین" های هفت سین گاهی از هفت عدد بیشتر میشود اما از آنجایی که عدد هفت همواره نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و عددی کامل به حساب می آمده است ( هفت طبقه آسمان،هفت خان رستم....) مبنای این سفره بر هفت سین که هفت نوع خوردنی هستند گذاشته شده است : سماق، سیر، سنجد، سیب، سمنو، سبزی و سرکه .

سیب میوه ای بهشتی :

درطب سنتی خواص بسیاری برای سیب معرفی شده که عبارتنداز:

درمان بدبویی نفس و دهان، درمان ضعف عمومی،رفع یبوست،دفع کلسترول

 اضافی خون و اوره، روماتیسم،نقرس،اسهال،ضعفدستگاه گوارش زکام،سیاه

 سرفه،گوش درد،یرقان،ناراحتی های کلیوی(به طور کلی) تب خال.،پیشگیری

 ازپیری زودرس وداروی مقوی ورزشکاران و کودکان است.

این میوه بهشتی دارای ویتامینهایA ،B وC ومقدار زیادی آنزیم وموادمعدنی

 مهم است که بر روی پوست این میوه وجود دارد.

عکس   سیب و به, خوشمزه, خوشبو و پر از فایده

 

سین آخر سبزه: اگر چه سبزه خوراکی نیست ولی همان طور که همگان می دانند عموما از دانه های خوراکی سودمند(گندم،عدس ....) تهیه می شود و خود نشانگر برکت ، سبزی، شادابی و طراوت می باشد.



 

سیر ؛ نوشداروی همه دردها: سیر ضد عفونی کننده و میکروب کشی قوی و بهترین درمان کننده ضعف حافظه و فراموشی است. سیر باعث رقیق شدن خون و کاهش فشارخون،پایین آمدن چربی و قند خون می شود.

در طب سنتیمصرف سیر را در معالجه تمام بیماریهایی که بر اثر بدی جریان خون و فشارخون پیدا می شود، مفید می دانند.سیر یک عامل ضد سرطان است وDNA را از تخریب توسط ژنهای سرطانی محفوظ نگاه می دارد. *

سنجد میوه فراموش شده: سنجد از نظر غذایی کم کالری است و برای اطفال بسیار مفید است.سنجد برای درمان بیماریهای کبدی که عبارتنداز: استسقاء، زردی و یرقان مفید است. مصرف پخته شده آن به طور کامل درروغن زیتون جهت درد مفاصل، خارش پوست و رشد مو توصیه شده است.

سماق منبع مهم ویتامین ث: سماق در درمان اسهال ، استفراغ و خونریزی ها بویژه خونریزی لثه مفید است . سماق خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد عفونی کننده دارد و در طبیعت سماق سرد و خشک است. مقدار مجاز مصرف خوراکی سماق برای بزرگسالان روزانه 2 گرم می باشد.
 

*سرکه ضد سرطان:سرکه در درمان ورم طحال، کلیه و اختلالات کبدی،ضعف حافظه وچربی خون اثر داشته و درمان کننده سکسکه(باقند مصرف شود)،دافع انگل روده ومعده،سنگینی گوش،بلغم و عطش است.اینها همگی بخشی از اثرات شفابخش این فرآورده است.

 www.iransalamatzi.mihanblog.ir

سمنو غذای بهشتی: سمنو مغذی و انرژی زاست و برای ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است. سمنو شیر افزاست از این رو هم برای مادران شیرده و هم به علت مقوی بودن برای زنان باردار بسیار مفید است. از دیگر فواید سمنو می توان به اثرات شفابخشی آن در درمان سوء هاضمه، نازایی، سختی زایمان،سنگ کیسه صفرا و اختلال صفرا، پادرد،کندی ضربان قلب،ریزش مو،لاغری، یبوست،واریس،قند خون و دیابت، بی خوابی عصبی، تصلب شرایین و کلسترول، ضعف حافظه، پرکاری تیروئید، اسکیزوفرنیا، پسوریازیس، کم خونی،آرتروز، ورم زبان همراه بار، پارکینسون، یرقان،شکستگی استخوان و عقیم بودن اشاره کرد.

آموزش درست کردن سمنو ویژه عید نوروز 1390

[ پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:, ] [ 14:1 ] [ نفیسه ولی پور ]

مواظب باشید برخی مواد غذایی رژیمی شما را چاق می کند؟!

 

زمانی که افراد به دنبال کاهش وزن می روند، ممکن است هر روشی را امتحان کنند. انواع ورزش ها، رژیم های غذایی و حتی مواد غذایی که به مواد رژیمی شناخته می شوند. اما بد نیست بدانید علاقه وافر افراد به خرید و مصرف محصولات غذایی با برچسب رژیمی، مانع اصلی رسیدن آنها به وزن ایده آل است. همین مواد غذایی به اصطلاح سالم و رژیمی، می توانند باعث چاقی شما شوند. بد نیست با تعدادی از آنها آشنا شوید.

۱- نوشابه رژیمی
با اینکه این نوشیدنی خوشمزه، کالری و قند کمتری نسبت به نوشابه عادی دارد، خوردن آن منجر به توقف کاهش وزن شما خواهد شد. تحقیق انجام شده در سال گذشته نشان می دهد سایز کمر افرادی که روزانه یک تا دو قوطی نوشابه رژیمی میل می کنند، تا ۶ برابر بیشتر از کسانی ست که اصلاً نوشابه رژیمی نمی خورند. محققان بر این باورند که طعم شیرین نوشابه های رژیمی میل شما را به خوردن مواد شیرین بیشتر می کند و همین موضوع سبب افزایش وزن شما می شود. 

2- اسموتی های آماده
با اینکه این دسته از نوشیدنی ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، می توانند حاوی قند و چربی باشند و خوردن آنها میزان کالری بالایی را به بدن شما وارد کند. در هنگام انتخاب اسموتی توجه داشته باشید که به تنهایی از میوه و سبزیجات ساخته شده باشد. از خریدن آن دسته که دارای مواد افزودنی همچون شکلات و کره بادام زمینی هستند اجتناب کنید. در صورتی که قصد دارید اسموتی را جانشین یک وعده غذایی کنید، به دنبال اسموتی هایی با کالری ۳۵۰ تا ۴۰۰ باشید. اما در صورتی که اسموتی را به صورت میان وعده میل می کنید،‌ از خوردن اسموتی هایی که بیش از ۲۰۰ کالری انرژی دارند خودداری کنید.

۳- غذاهای نیمه آماده یخ زده
این دسته از غذاها دارای مقدار زیادی سدیم، قند و دیگر مواد هستند که بدن شما به آنها نیازی ندارد. از سوی دیگر محدود شدن میزان غذایی که شما میخورید، شما را به گرسنگی های میان وعده میکشاند و همین موضوع باعث خوردن بیش از حد شما می شود. می توانید سینه کباب شده مرغ را به همراه مقدار زیادی سبزیجات میل کنید، تا معده شما کاملا پر شود و گرسنگی بعد از خوردن وعده اصلی، شما را به سمت خوردن میان وعده های ناسالم نکشاند.

۴- ماست های طعم دار
ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است که می تواند شما را سیر نگاه دارد. اما ماست های طعم دار به علت وجود قند و طعم دهنده های اضافی، تاثیرات مفید ماست را خنثی می کنند و اشتهای شما را به سمت خوردن غذاهای شیرین بیشتر می کنند. اگر به خوردن ماست شیرین عادت کرده اید، می توانید ماست ساده را به همراه یک قاشق مربا خوری عسل میل کنید، تا طعم شیرینی هم داشته باشد.

۵- چیپس های پخته شده
با اینکه این دسته از چیپس ها نسبت به چیپس های عادی چربی های اشباع شده ندارند و اندکی سالم تر به نظر می رسند، حاوی مقادیر زیادی از قند و نمک هستند؛ ضمن اینکه فیبر کافی نیز در آنها وجود ندارد.

 


 

[ سه شنبه 8 اسفند 1391برچسب:, ] [ 15:30 ] [ نفیسه ولی پور ]

بهره هوشی افراد به عوامل متعددی وابسته است و یکی از همین عوامل به خورد و خوراک روزانه افراد باز می گردد. به این معنی است که خوردن مواد غذایی خاص می تواند باعث کاهش یا افزایش بهره هوشی شود. همانطور که قبلا در سالم زی خواندید، برخی از مواد غذایی منجر به کاهش راندمان مغز می گردند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با مواد غذایی آشنا کنیم که باعث می شوند تا فردی باهوش تر باشید.

تقویت حافظه, اسید چرب, غذاهای دریایی

۱- غلات سبوس دار
مواد غذایی تهیه شده از غلات سبوس دار که به آرامی هضم می شوند، سوخت مورد نیاز برای مغز شما را تامین می کنند. با اینکه مغز شما تنها سه درصد از وزن بدنتان را شامل می شود، بیش از ۲۰ درصد انرژی شما را مصرف می کند. منابع غنی انرژی را می توان در آرد گندم سبوس دار، برنج قهوه ای و دیگر غلاتی که به همراه سبوس پخت می شوند یافت.

تقویت حافظه, اسید چرب, غذاهای دریایی

۲- انواع توت
 آنتی اکسیدان های موجود در توت ها موجب می شوند تا شما حافظه ای قوی تر و قدرت هماهنگی بالاتری را در اختیار داشته باشید.

تقویت حافظه, اسید چرب, غذاهای دریایی

۳-شکلات تلخ و قهوه
 در کل به خاطر داشته باشید که مواد حاوی آنتی اکسیدان به جز خاصیت ضد سرطانی شان، جزو مواد مفید برای مغز شما محسوب می شوند. شکلات و قهوه هم از این قاعده مستثنی نیستند و مصرف آنها به سلامت بیشتر مغز کمک می کند.

تقویت حافظه, اسید چرب, غذاهای دریایی

۴- غذاهای دریایی
 حتما امگا۳ را میشناسید. اسید چربی ای که یکی از ارکان اصلی سلامت قلب و عروقی به شمار می رود. امگا۳ موجب می شود تا سلول های مغز شما بهتر حفاظت شوند. شما می توانید با خوردن غذاهای دریایی چرب، سلامت مغز خود را تامین کنید. البته به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد غذای دریایی ممکن است منجر به مسموم شدن به واسطه جیوه موجود در بدن ماهی گردد.
 

[ یک شنبه 6 اسفند 1391برچسب:, ] [ 18:43 ] [ نفیسه ولی پور ]

احساس درد حس ناخوشایندی است که حتی بعضی مواقع باعث مختل شدن فعالیت های طبیعی و روزانه فرد می شود.
احساس درد نشانه بیماری و اختلال در عملکرد سیستم های داخلی بدن است.

بعضی از مواد غذایی را که برای تسکین دردهای مختلف به کار می رود عبارتند از:

 

گرفتگی عضله پا- آب گوجه فرنگی: نتایج تحقیقات نشان می دهد از هر ۵ نفر حداقل یک نفر به طور دائم دچار گرفتگی عضله پا می شود. علت این ناراحتی کمبود پتاسیم و کلسیم است. با مصرف روزی حدود یک پیمانه آب گوجه فرنگی که سرشار از پتاسیم است، خطر بروز گرفتگی های دردناک عضله در عرض ۱۰ روز کاهش می یابد.

 

درد سینه- دانه کتان: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد، افزودن ۳ قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده به غذای روزانه، در عرض ۱۲ هفته درد سینه زنان را کاهش می دهد. محققان معتقدند، فیتواستروژن موجود در دانه کتان مانع از بالا رفتن میزان استروژن که درد سینه را ایجاد می کند، می شود.

 

آفت یا زخم دهان- عسل: روزی ۴ بار کمی عسل طبیعی را روی آفت یا زخم ها بمالید تا از بین برود. استفاده از عسل روند درمان آفت را ۴۳ درصد سرعت می بخشد. محققان می گویند: آنزیم های طبیعی موجود در عسل طبیعی، التهاب را از بین می برد؛ با ویروس های مهاجم مقابله می کند و التیام بافت های آسیب دیده را سرعت می بخشد.

 

سینوزیت- ترب کوهی: سینوزیت که بسیار شایع است علاوه بر گرفتگی بینی و درد پیشانی و صورت باعث می شود بیمار احساس درد وسیع تر و بیشتری داشته باشد. به گفته محققان آلمانی، ترب کوهی جریان خون به حفره های سینوزیت ها را تقویت می کند، سینوزیت های گرفته را باز می کند و عفونت های سینوزیت را نسبت به اسپری های رفع احتقان سریع تر درمان می کند.

 

دردمفصل- آب: درد پا، زانو، شانه و... را با مصرف روزی ۸ لیوان آب در عرض یک هفته برطرف کنید. به گفته محققان آب عنصر سازنده غضروف است که از قسمت انتهای استخوان و مفصل ها محافظت می کند، مایعات موجود در بدن ودیسک های نرم در ستون فقرات را نرم و روان می کند.

 

کمردرد- انگور: نتایج بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف روزی یک پیمانه انگور جریان خون به بافت های آسیب دیده کمر را بهبود می بخشد.بنابراین مصرف این میوه برای بهبود جریان خون و درمان بافت های آسیب دیده کمر لازم است.

 

درد عضله- نعناع: ۳ بار در هفته، در وان آب حاوی ۱۰ قطره روغن نعناع قرار بگیرید . آب ولرم باعث شل شدن عضله و روغن نعناع به طور طبیعی عصب را آرام خواهد کرد. تاثیر ترکیب آب ولرم و روغن نعناع در کاهش درد ۲۵ درصد بیشتر از داروهای شیمیایی است.

 

ناراحتی گوارشی- آناناس: مصرف روزی یک پیمانه آناناس تازه، نفخ های دردناک را در عرض ۷۲ ساعت کاهش می دهد. آناناس سرشار از آنزیمی است که با کمک به سیستم گوارشی پروتئین های دردزا در معده و روده کوچک را سریع تر می شکند.

 

دردپا- نمک: برای رفع درد ناخن های فرورفته در گوشت انگشت، به طور منظم پا را در آب ولرم حاوی نمک خیس کنید تا عفونت و درد در عرض ۴ روز برطرف شود. به گفته محققان دانشگاه نمک به طور طبیعی التهاب را از بین می برد، خاصیت ضدباکتریایی آن نیز به سرعت میکروب هایی را که باعث ورم می شود از بین می رود. کافی است در هر یک لیوان آب ولرم، یک قاشق مرباخوری نمک اضافه کنید و روزی ۲ بار به مدت ۲۰ دقیقه پا را خیس کنید تا عفونت از بین برود.

 

درد مزمن- زردچوبه: نتایج بررسی ها نشان می دهد، زردچوبه نسبت به آسپرین یا ایبوپروفن در تسکین درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بیماران آرتریت را کاهش می دهد.کورکومین ، ماده فعال موجود در این ادویه، آنزیم تولیدکننده هورمون های دردزا را متوقف می کند. کافی است روزی یک چهارم قاشق مرباخوری از این ادویه مصرف کنید.

 

علایم قاعدگی-ماست: ۸۰ درصد زنان به علایم ناراحت کننده قاعدگی مبتلا می شوند، زیرا سیستم عصبی به بالا و پایین رفتن استروژن و پروژسترون که به طور طبیعی هر ماه رخ می دهد، حساس است. اما با مصرف روزی ۲ پیمانه ماست این علایم ۴۸ درصد کاهش پیدا می کند. به گفته محققان ماست غنی از کلسیم است که به طور طبیعی سیستم عصبی را آرام می کند و مانع از بروز علایم دردناک می شود.

 

ناراحتی معده- ماهی: سوءهاضمه، سندروم روده تحریک پذیر و بیماری التهاب روده را با خوردن هفته ای نیم کیلوگرم ماهی برطرف کنید. نتایج بررسی ها نشان می دهد اسیدهای چرب موجود در ماهی به نام های «DHA» و «EPA» ، به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند. در برخی موارد همانند داروها به فرد تسکین می بخشد.
«DHA» و «EPA»ضد التهابی قوی، طبیعی و بدون عارضه است که به طور موثر عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

 

گوش درد- سیر: محققان معتقدند ، مواد فعال در سیر به طور طبیعی باکتری های دردزا را از بین می برد.برای تهیه روغن سیر، ۳ حبه سیر را در نصف پیمانه روغن زیتون به مدت ۲ دقیقه به آرامی بپزید، صاف کنید. این روغن به مدت ۲ هفته قابل نگه داری در یخچال است.

 

درد مفصل و سردرد- گیلاس: نتایج بررسی ها نشان می دهد از هر ۴ زن حداقل یک نفر به درد آرتریت، نقرس و سردردهای مزمن مبتلاست.
آنتوسیانین ترکیبی که رنگ قرمز به گیلاس می دهد خاصیت ضدالتهابی دارد و ۱۰ برابر از آسپرین قوی تر است. آنتوسیانین، آنزیم های ایجادکننده التهاب در بافت ها را متوقف می کند و در نتیجه مانع از بروز دردهای متفاوت می شود.مصرف روزی ۲۰ گیلاس(تازه، یخ زده یا خشک) تا برطرف شدن درد، توصیه می شود.

 

سوزش سردل- سرکه سیب: قبل از هر وعده غذایی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط شده در یک لیوان آب بخورید تا در عرض کمتر از ۲۴ ساعت، سوزش سردل فروکش کند. سرکه سیب سرشار از اسیدهای تارتاریک و مالیک است که هضم کننده قوی محسوب می شود. این اسیدها به شکستن چربی ها و پروتئین ها کمک می کند تا قبل از راه پیدا کردن ماده غذایی به مری و ایجاد سوزش سردل، معده به سرعت خالی شود.

 

درد عضله- زنجبیل: ماده ضد درد موجود در زنجبیل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض ۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش می دهد. مصرف روزی حداقل یک قاشق مرباخوری خشک یا ۲ قاشق مرباخوری زنجبیل تازه برای افراد مبتلا به درد عضله توصیه می شود.

[ یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, ] [ 19:18 ] [ نفیسه ولی پور ]

جلسه خواستگاری / چای بابونه

طبیعی است که در اولین روز خواستگاری احساس اضطراب می کنید. ممکن است این اضطراب به این دلیل باشد که نمی دانید طرف مقابل چه برداشتی از شما در اولین جلسه خواستگاری خواهد داشت. خوب است برای آرام کردن خود یک فنجان چای بابونه بنوشید. اثر آرامبخشی این چای به قدری زیاد است که علایم اختلال اضطراب را به خوبی کاهش می دهد.


 
مصاحبه کاری / دانه سویا
زمانی که مصاحبه کاری مهمی در پیش دارید، ممکن است دچار مشکل عصبی شوید. محققان کانادایی دریافته اند مواد غذایی حاوی تریپتوفان ( نوعی اسید آمینه لازم ) به تقویت اعتماد به نفس کمک می کند.
این اسید آمینه از منابع خوب و متعدد دیگری مانند گوشت طیور و ماهی سالمون نیز تامین می شود. خوردن دانه سویا تفت داده شده قبل از مصاحبه کاری بسیار مفید است.


 
ایام امتحان / غلات
برای تقویت مغز، سعی کنید قبل از امتحان یک صبحانه سالم سرشار از غلات سبوس دار مانند جوی دو سر بخورید تا مغز تقویت شود. این غله نه تنها منبع عالی انرژی است بلکه منبع غنی فولات نیز است که در پردازش سریع اطلاعات و به یاد آوردن مطالب موثر است.


 
باردار شدن / غذاهای دریایی
یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی یک زن بارداری است.
مصرف غذاهای دریایی به علت بالا بودن میزان روی آن در باروری افراد موثر است.این مواد غذایی برای باروری هر دو جنس لازم است. در زنان برای تخمک گذاری و تولید منظم تخمک و در مردان روی میزان تستسترون تاثیر می گذارد.


 
استرس شدید / گردو
نتایج بررسی ها نشان می دهد کمبود امگا ۳ استرس و رفتارهای تهاجمی در فرد ایجاد می کند.گردو غنی از این ماده خوراکی است.


 
جدایی، طلاق / ماهی چرب
جدایی یا طلاق به طور طبیعی به افسردگی و احساس منفی منجر می شود و به سختی می توان از آن رهایی پیدا کرد. اگرچه این احساسات اجتناب ناپذیر است اما می توان با مصرف بعضی از مواد غذایی این احساس را کاهش داد.مصرف ماهی چرب مانند سالمون و تن را که غنی از اسید چرب امگا ۳ و ویتامین B12 است، افزایش دهید.این مواد در تنظیم کردن خلق و خو و کاهش افسردگی مفید است.


 
زمان تصمیم گیری های مهم / ماست
اگر باید تصمیم مهمی بگیرید چه در حوزه شغلی چه خانوادگی و چه مالی نیاز به تمرکز دارید برای انجام دادن این کار، ماست که غنی از ید و روی است، باعث عملکرد بهتر مغز می شود.محققان دریافتند، باکتری مفید موجود در بعضی ماست ها، اضطراب را کاهش می دهد.



 

 

[ یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, ] [ 18:51 ] [ نفیسه ولی پور ]

کیوی

اگر مسابقه‌ای بین کیوی و پرتقال بگذارند تا مشخص شود ویتامین C کدام بیشتر است به نظرتان دست کدام بالا می‌رود؟ درست گفتید: کیوی! بدانید برای این که در فصل سرما شاداب و سرحال باشید به ویتامین C نیاز دارید. این ویتامین یک قهرمان ضدخستگی است. از این گذشته ویتامین C باعث جذب حداکثری آهن می‌شود. حتماً می‌دانید که آهن نیز برای مقابله با خستگی و بی حالی لازم و ضروری است.

البته کیوی تنها قهرمان ویتامین C نیست بلکه در این میوه‌ی پشمالو ویتامین E و B6 نیز وجود دارد برای همین یک میوه‌ی انرژی زا، تقویت کننده و مفید است. پس بفرمایید کیوی!

 

 

موز

اگر دنبال یک میوه‌ی انرژی‌زا می‌گردید موز را دریابید. این میوه علاوه بر داشتن ویتامین B6 و ویتامین C سرشار از منیزیم و گلوسیدها نیز می‌باشد و همین‌ها از موز یک میوه‌ی انرژی زا ساخته‌اند. حواستان باشد موزهای رسیده ویتامین کمتری دارند و هر چه رسیده تر باشند قندهای دیر جذب آن‌ها به قندهای زود جذب تبدیل می‌شوند. نکته‌ی دیگری که باید خیلی دقت کنید این است که موز یک میوه‌ی پرکالری است و زیاده‌روی در مصرف آن به نفع تناسب اندامتان نخواهد بود. اگر ورزش می‌کنید قبل از شروع جلسه‌ی ورزشیتان یک عدد موز میل کنید به خاطر اینکه این میوه دو برابر بیشتر از میوه های دیگر انرژی دارد. در عوض هیچ وقت شب‌ها و بعد از شام موز نخورید.

موز حاوی پروتئینی به نام تریپتوفان است که در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین مولکول خوشی و شادابی است و شما را خوش خلق و مهربان می‌کند. پس اگر می‌خواهید با انرژی و در عین حال خوش اخلاق باشید موز را دریابید.

 

 

پرتقال

گفتیم که میزان ویتامین C کیوی بیشتر از پرتقال است با این حال این میوه به راحتی حدود 80 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین C را تأمین می‌کند. پس به این بهانه از مصرف آن غافل نشوید. در فصل سرما حتماً مرکبات پای ثابت سبد میوه‌تان باشد. گاهی کیوی، گاهی پرتقال، نارنگی و غیره. نوش جان!


 

 

شکلات سیاه

حتماً شکلات خورهای حرفه‌ای می‌دانند که شکلات سیاه سرشار از منیزیم است. منیزیم یک ماده‌ی ضد خستگی قوی محسوب می‌شود. علاوه بر این شکلات سیاه افسردگی را از شما دور می‌کند و شما را سرحال می‌آورد. البته باید در انتخاب آن دقت کنید. شکلات‌هایی را خریداری کنید که میزان کاکائوی آن بیشتر باشد. در این صورت کم چرب‌تر هم خواهند بود.

گوشت قرمز

کمبود آهن باعث احساس خستگی زود گذر و در برخی موارد حتی خستگی مزمن طولانی مدت می‌شود که با ضعف عمومی بدن همراه است. برای تأمین آهن بهترین راه مصرف گوشت قرمز، گوشت مرغ، بوقلمون و غیره است. آهن موجود در این مواد غذایی بهتر جذب بدن می‌شود. گیاه‌خواران برای تأمین آهن مورد نیاز خود حتماً باید حبوباتی مانند عدس یا سبزیجاتی مانند سبزیجات برگ سبزدار میل کنند.

 

 

ماهی آزاد

ماهی آزاد مانند تمام ماهی‌های چرب دیگر سرشار از امگا 3 می‌باشد. دارا بودن امگا 3 از این ماهی‌ها همیار سلامتی و لاغری ساخته است. این ماهی علاوه بر امگا 3 منبع خوب پروتئین، ویتامین D، B12، B6  و پتاسیم می‌باشد. تمام این ویتامین‌ها خستگی را از جانتان به در می‌کند و انرژی‌تان را بالا می‌برد.


 

 

آجیل

گردو، آجیل‌ها و کلاً انواع مغزها و دانه‌های روغنی علاوه بر امگا 3 سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی نیز می‌باشند. این مواد غذایی خوشمزه و پرطرفدار ویتامین E، B1، B6 و همچنین پتاسیم و آهن به بدن می‌رسانند و انرژی زا هستند.

البته توجه داشته باشید آجیل‌ها سرشار از چربی و پرکالری هستند و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها به نفع تناسب اندامتان نخواهد بود.

 

 

میوه های خشک

برای اینکه بین روز ناگهان انرژی‌تان ته نکشد توصیه می‌کنیم آلو خشک، زردآلوی خشک یا کشمش میل کنید. این میوه های خشک سرشار از آهن هستند و مانند یک ماده‌ی ضدخستگی عمل می‌کنند. علاوه بر این با مصرف این میوه ها مواد معدنی خوبی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم نصیبتان خواهد شد. بدن با جذب این مواد معدنی پرانرژی و شاداب می‌شود. با این حال میوه‌های خشک نیز سرشار از قند هستند و با وجود این که انرژی‌تان را به خوبی تأمین می‌کنند اما کالری زیادی دارند. برای همین توصیه می‌کنیم اگر نمی‌خواهید چاق شوید در مصرف آن‌ها حد تعادل را رعایت کنید.

 

 

غلات کامل

پاستاهایی که با آرد کامل تهیه شده‌اند و غلات کامل دیگر سرشار از گلوسیدهای پیچیده هستند. یعنی قندهای دیر جذبی که به آرامی جذب بدن می‌شوند. با این حال به خوبی و به مدت طولانی‌تری انرژی بدن را تأمین می‌کنند. حواستان باشید غلات تصفیه شده ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیازتان را ندارند.

به تغذیه‌تان اهمیت بدهید تا تنتان به ناز طبیب محتاج نباشد.

 

 

[ چهار شنبه 13 دی 1391برچسب:, ] [ 14:35 ] [ نفیسه ولی پور ]
[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:31 ] [ نفیسه ولی پور ]

1- غذاهای روزانه را حداقل در پنج وعده ميل نمائيد.
2- غذا را خيلي داغ و يا خيلی سرد ميل نکنيد.
3- غذا را خوب بجويد تا هضم آن را در معده تسهيل نمائيد.
4- از خوردن قسمتهای سوخته غذا پرهيز نمائيد.
5- از خوردن چربی ، غذاهاي خيلی چرب ، پر روغن و همچنين از خوردن کره زياد اجتناب نمائيد.
6- از غذاهای سرخ شده و کلا" سرخ کردنی پرهيز نمائيد.
7- در خوردن شيرينی جات و مواد قندی افراط ننمائید
8- حداقل در سه وعده از وعده های روزانه شما می بايد از مواد پروتئينی استفاده شود
9- از مواد هيدرات کربن دار به ميزان کافی می بايد در رژيم غذايی گنجانده شود
10- حجم موادغذايی هر وعده را کنترل نمائيد .
11- بدن بطور روزانه نياز به انواع ويتامين ها دارد و لذا ميبايد از مواد حاوی ويتامين به ميزان کافی استفاده نمود.
12- در طول روز ، هفته و ماه مي بايد از رژيمهای متنوع و کامل ، همچنين باب ميل در صورت هماهنگی با جدول غذايی استفاده شود.
13- مواد غذايی را برای وعده های روزانه در محيط مناسب نگهداری نمائيد.
14- هر روز حداقل 10 ليوان آب بنوشيد .
15- قبل يا بعد از تمرين و بلافاصله چيزی نخوريد (منظور وعده غذايی است)
16- با پرخوری و افراط در استفاده از مواد مختلف خود را دچار سوء تغذيه ننمائيد.
17- از مواد غذايی ومکملهای با کيفيت استفاده نمائيد.
18- انجام آزمايش ،تست بدنی و همچنين چکاب کلی ميتواند کمک خوبی جهت تنظيم رژيم غذايی باشد.
19- مشخص نمودن وضعيت بدن و اندازه گيری مستمر چربی شما را در برنامه ريزی غذايی کمک مي کند .
20- هيچگاه برنامه غذايی مطلق و ثابتی را دنبال ننمائيد ، سعی کنيد رژيم غذايی را متناسب با فعاليت روزانه تنظيم کنيد.
21- نوشيدن آب در طول روز به ميزان کافی از نکات مهم تغذيه است .
22- رعايت فاصله زمانی قبل و بعد از تمرين ، مهمترين نکته در تغذيه است.
23- فاصله زمانی هر وعده غذا با وعده بعدی متناسب با نوع غذا تعيين می شود و بطور متوسط هر 5/2 اليی ساعت می باشد.
24- در رژيم غذايي بهتر است قبل از
تمرين ، بيشتر از مواد کربوهيدرات استفاده نمائيد.
25- غذا را با لذت وآرامش ميل نمائيد تا هضم آن راحت باشد.
26- با ميل با پرخوری سر ميز غذا مقابله نمائيد.
27- تقريبا 2 هفته پس از شروع رژيم غذايی بدن شروع به سوزاندن چربيهای اضافی خواهد نمود.
28-
رژيم غذايی خود را با دقت ، صبر و استقامت دنبال نمائيد.
29- رعايت نکردن حتی يک وعده ميتواند بسياری از زحمات شما را تلف نمائيد.
30- چنانچه ميتوانيد روزانه کمی گريپ فروت و گوجه فرنگی بصورت جدا استفاده نمائيد.


[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:30 ] [ نفیسه ولی پور ]

اگر حسابی اعصاب‌تان به هم ریخته، موز بخورید
زمانی كه دیدید دكمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یك موز متوسط 105 كالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر كرده و قند خون را به شكل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندكی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

 
اگر می‌خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زرد‌آلود بخورید
هشت عدد زرد‌آلوی خشك حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است كه همه این‌ها كمك می‌كنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ كلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف كنید و برگه زردآلو بخورید.

 
اگر فشار خون‌تان بالاست، كشمش بخورید
60 عدد كشمش تقریبا می‌شود یك مشت پر كه حاوی یك گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دو برای كنترل فشار خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده كه پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند که كاهش فشار خون از آن جمله است.

 
اگر از سر و صدای معده رنج می‌برید، ماست بخورید
یك فنجان و نیم ماست طبیعی (كم‌چرب/پروبیوتیك) غذا را به شكل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیك قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور كه می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.

 
اگر بیش از حد سرفه می‌كنید، عسل بخورید
در مطالعه‌ای كه توسط دانشمندان آمریكایی انجام گرفته، مشخص شده 2 قاشق چای‌خوری عسل قهوه‌ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد‌سرفه، شدت و دفعات سرفه‌های شدید را در كودكان كاهش می‌دهد. آنتی‌اكسیدان‌های موجود در عسل و عوامل ضد‌میكروبی موجود در آن التهاب بافت‌های گلو را كاهش داده و بیمار را آرام می‌كند. البته به شرطی كه عسل واقعا طبیعی باشد!

 
اگر همیشه احساس خستگی می‌كنید، فلفل دلمه‌ای قرمز بخورید
فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C است. مطالعات نشان داده، ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با استرس‌هایی است كه به واسطه رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر ویتامین C در عین برطرف كردن خستگی، نقشی اساسی در سوخت و ساز آهن برعهده دارد كه به بدن كمك می‌كند اكسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. كمبود اكسیژن یكی از اصلی‌ترین دلایل خستگی و ضعف بدنی است.

ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:19 ] [ نفیسه ولی پور ]

107

تغذیه صحیح داشته باشیم تا از بروز بیماری قلبی جلوگیری نمائیم .
بیشترین عامل مرگ و میر در جهان چیست ؟ پاسخ بسیار ساده است    بیماری قلبی بیماری قلبی دشمن شماره یک سلامتی انسان به حساب می آید شما می توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی را به شدت کاهش دهید یکی از این روشها عبارت است از:دقت کافی در انتخاب مواد غذائی . مواد غذائی شما بایستی اینگونه انتخاب شوند.
چربی کمتر نمک کمتر کالری کمتر + فیبر 

چربی و مواد چرب را بسیار محدود کنید .
به احتمال زیاد بیسیاری از چربیها مضر عامل بیماری قلبی هستند چربیهای اشباع شده و چربیهای حاوی ایزومیر ترانس {روغنهای جامد} از انواع چربیهای مضر و عامل بیماری های قلبی محسوب می شوند این چربیها معمولا در غذاهائی که از حیوانات بدست می آیند یافت می گردند گوشت قرمز شیر چرب پنیر چرب کره و خامه که همگی از گاو گوساله و گوسفند بدست می آیند . روغن هسته خرما روغن نارگیل اگر چه گیاهی هستند اما جزو چربی های مضر به شمار می روند.
 
نمک را در غذاها یتا ن بسیار محدود کنید .
استفاده کمتر از نمک در غذا ها اعث می شود که مبتلا به فشار خون بالا نشوید متعادل نگه داشتن فشار خون از ابتلا به بیماری قلبی جلوگیری می نماید .وجود نمک در مواد غذائی بسیار اهمیت دارد اما بساری از افراد از نمک فراوانی در مواد غذائی خود استفاده می کنند این مقدار نمک اضافی که در مواد غذائی سر هر سفره و یا در صنایع غذائی {کنسرو سازی } اسفاده می گردد از عوامل ایجاد بیماری قلبی محسوب می شود کنسرو ها ترشی ها شور ها مواد گوشتی فراوری شده بسته بندی شده غذاهای خارج از منزل فست فودها و غیره از جمله این مواد محسوب می شوند بنابراین سر سفره غذا از پاشیدن نمک به غذا اجتناب کنید.
 
کالری کمتری استفاده کنید.
وقتی غذا می خوریم یا نوشیدنی مصرف میکنیم در واقع کالری می خوریم انرژی هائی که در مواد غذائی ویا نوشیدنی ها وجود دارد را کالری مینامیم باید از کالری کمتری استفلده کنیم وقتی کالری زیادی دریافت می نمائیم و آنها رامصرف نمی کنیم چاق می شویم چاق شدن یکی از عوامل بیماری قلبی است وقتی کالری دریافتی کمتری داشته باشیم و کالری بیشری مصرف کنیم { با افزایش تحرک } وزن کاهش می یا بد و از بیماری قلبی فاصله می گیریم.
 
فیبر بیشتری بخورید
مصرف فیبر موجود در میوه ها سبزیجات و غلات سبوس دار {نان جو نان سنگک } احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
 
چند پیشنهاد برای تغذیه بیماران قلبی
از برنامه غذائی حاوی چربی حیوانی {روغن جامد کره خامه پنیر خامه ای گوشت قرمز و ......}کمتری استفاده نمائید روغن جامد و روغن حیوانی و..... برای شما بسیار خطرناک هستند از غذاهائی استفاده کنید که جربیها ی مفید دارنداین چربیها را چربیهای مفید یا چربیهای اشباع نشده می نامند روغن زیتون و روغن کائولا وهر غذائی که از مواد غذائی دریائی تهیه شود حاوی چربیهای مفید میباشند از سایر مواد غذائی که چربیهای مفید دارند استفاده کنید این چربیهای مفید در گیاهان و مواد غذائی دریائی به وفور دریافت می شوند چربیهای غیر اشباع مفید در روغن زیتون روغن ذرت روغن آفتاب گردان نیز به وفور یافت می شود در بر نامه غذائی از مواد غذائی کم نمک استفاده کنید وزن خود را کنترل و سپس آنرا کاهش دهید به جزوه آنچه که در باره کنترل وزن باید بدانیم مراجعه کنید از غلات سبوس دار {نان سبوس دار بلغور گندم کامل } در وعده های غذائی استفاده نمائید میوه و سبزی جات را هرگز فراموش نکنید اگر مواد غذائی کنسروها روغن ها بیسکوئتها ونوشابه ها دارای برچسب هستند حتما آنرا بدقت بخوانید مراقب کالری قند و نمک موجود در آنها باشید توجه کنید ماده غذائی بسته بندی شده چه میزان چربی دارد و نوع چربی آن چیست ؟ کلسترول آن چقدر است ؟ اگر این مواد روی بر چسب آنها ذکر نشده است آنرا مصرف نکنید .

[ سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:9 ] [ نفیسه ولی پور ]

تمرکز

چند وقت است که احساس می کنید دیگر خودتان را دوست ندارید. تاریخ های خیلی مهم را فراموش می کنید، مثل تاریخ تولد نامزدتان!

روشن و آشکار است که بدنتان نشانه هایی از خود بروز می دهد که گویی در کارش اختلالی پیش آمده است.

آزمایش غذا
قبل از اینکه به یک روانکاو مراجعه کنید، بلند شوید و نگاهی به داخل فریزرتان بیندازید. اگر فقط پنیر، پیتزا و شیرهای پرچرب است، باید بگویم که اشکال کار، برنامه غذاییتان بوده است.
چیزی که می خورید نقش بسیار مهمی در تنظیم وضعیت سلامتی روانی شما دارد. یک
برنامه ی غذایی سالم برای تقویت سیستم دفاعی بدن، خوش هیکل نگاه داشتن شما و جلوگیری از ابتلا به سرطان مورد نیاز است. ممکن است ادعا کنید که این را می دانستید.
اما چیزی که ممکن است ندانید این است که مواد غذایی مصرفی شما و مواد شیمیایی تشکیل دهنده ی آنها روی وضعیت روانی شما نیز تاثیر می گذارد.

کمبود انرژی
بیشتر مواقع پس از صرف غذا احساس خستگی می کنید و حتی حال بلند شدن از جایتان را هم ندارید؟ ببنیید چه غذاهایی شما را در این زمینه کمک می کند.

چه بخورید:

گوشت قرمز
سبزیجات با برگ های سبز تیره
سبزی و بنشن
حبوبات
مرغ و ماکیان
این غذاها چطور انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین می کنند؟
گوشت قرمز، سبزیجات برگ دار و بنشن و سبزی، همه حاوی مقدار قابل توجهی آهن هستند، معدنی معدنی مهمی که باعث می شود سلول های خونی قرمز اکسیژن کافی به مغز و بافت های بدن برسانند و هوشیاری ذهنی را به همین ترتیب افزایش دهد. کمبود آهم ممکن است باعث تنبلی، کندی، خستگی و کم خونی شود و مقاومت بدن را در برابر استرس و بیماری ها کاهش دهد. غذاهایی که حاوی میزان زیادی آهن هستند باید همراه با غذاهایی استفاده شوند که حاوی ویتامین C (مرکبات) هستند چون این ویتامین به جذب آهن در بدن کمک می کند.

گوشت قرمز، مرغ و حبوبات انرژی بدن را بالا می برند چون حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند و ذخیره ی تیروسین (ماده ی شیمیایی که در پیام رسانی به مغز دخیل است و هوشیاری، تحرک و تیزفهمی بر عهده ی اوست) رادر بدن بالا می برند.

ضعف حافظه
اخیراً خیلی زود همه چیز را فراموش می کنید. دلیل آن چیست نمی دانید اما بهتر است غذاهای زیر را امتحان کنید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

چه بخورید:
گل کلم
زرده ی تخم مرغ
سیب
آوکادو
کلم بروکلی
گوجه فرنگی
میگو

این غذاها چطور حافظه را تقویت می کنند؟
گل کلم و زرده ی تخم مرغ هر دو حاوی کولین هستند که یکی از مواد مغذی مهم است که  به تولید انتقال دهنده ی عصبی استیل کولین (نقشی مهم در ارتباطات سلول های عصبی دارد و بیماران آلزایمری از کمبود این ماده رنج می برند) کمک می کند. افزایش استیل کولین قدرت تمرکز شما را بالا برده و حافظه تان را تقویت می کند.
سیب، آوکادو و کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی بور هستند که ماده ی معدنی مهم در تمرکز و تقویت حافظه ی کوتاه مدت است.
گوجه فرنگی و میگو منابع خوبی از آنتی اکسیدان سلنیوم و لیکوپن هستند. آنتی اکسیدان ها در نگهدری حافظه نقشی اساسی دارند چون به خنثی کردن رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن حافظه و اختلالات حافظه می شوند کمک می کنند.

اضطراب و افسردگی
اگر آرامش برایتان به شکل یک رویا درآمده است، شاید بهتر باشد که یک دوش آب گرم بگیرید، یا شاید هم نیازی به آن نباشد، کمی کربوهیدرات مصرف کنید.

چه بخورید:
برنج قهوه ای
پاستا (ماکارونی)
سیب زمینی شیرین

این غذاها چطور به شادتر کردن شما کمک می کند؟
سیب زمینی شیرین و سایر کربوهیدرات های پیچیده حاوی آمینو اسید تریپتوفان هستند که به تولید انتقال دهنده ی عصبی سِروتونین (مربوط به تمدد اعصاب، آرامش، خوش بینی و سلامت عمومی است) کمک می کند.
برای افزایش تولید سروتونین می توانید از کربوهیدرات های کامل و کم-گلیسسمیک (منظور برنج سفید یا نان سفید نیست) استفاده کنید چون کربوهیدرات های ساختار پیچیده زمان بیشتری برای تجزیه نیاز دارند.

اعصابتان را تقویت کنید….
ویتامین ها و مواد مدنی بسیاری که به تقویت اعصاب و روان شما کمک می کنند در مواد غذایی بسیاری وجود دراند و استفاده از آنها بسیار آسان تر از استفاده از هر نوع دارویی است. از این مواد غذایی تا جایی که می توانید استفاده کنید، تا اثرات مثبت آن را ببینید .

[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 19:1 ] [ نفیسه ولی پور ]

80279247 2836810

خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود . هنگامیکه یک ماده غذایی به تنهایی یا یک گروه از مواد غذایی وجود ندارد .....

 

 

خوب رشد کردن در کودکان به مواد غذایی بستگی دارد که با اثر متقابل باعث رشد و نمو می شود . هنگامیکه یک ماده غذایی به تنهایی یا یک گروه از مواد غذایی وجود ندارد در سلامت کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. 

 ۵ گروه از مواد غذایی در بحث تغذیه کودکان مطرح می باشد .

۱- ‌کلسیم : ماده غذایی که برای سلامت استخوانها لازم است :

کلسیم فراوانترین ماده معدنی در بدن می باشد که باعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی و بعد از آن می شود . مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب ، لخته شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز می باشد . در صورت کمبود کلسیم ، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون از استخوان می گیرد .

علت اینکه چرا کودکان به طور روزانه نیاز به کلسیم دارند همین موضوع می باشد .

اکثر کودکان مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی کنند .

کودکان آمریکایی از بحران های کلسیم رنج می برند . محققان دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می گویند این پیش آگاهی برای سلامت استخوان کودکان در حال وآینده مناسب است .

دختران نوجوان خصوصاً افرادی هستند که نسبت به نیازشان دریافت کلسیم پایین تری دارند .

کمبود کلسیم خصوصاً در دوران بزرگسالی هنگامیکه فرم بدن حدود نصف mass استخوانی را داراست مؤثر است . زمان تأثیر کلسیم کوتاه بوده و این سالها می تواند ریسک فاکتور برای استخوانهای نازک و استئوپروز در دهه های بعدی باشد .

این مسئله برای خانمها به علت وضعیت ریسک پذیر بودن از نظر جنسیت بسیار خطرناک تر می باشد .

* چه میزان کلسیم مورد نیاز است :

بر اساس نظریات انستیتو پزشکی نیاز روزانه به کلسیم در گروههای مختلف با توجه به سن متفاوت اند:

*        ۳-۱ سال        ۵۰۰ میلی گرم

*        ۸-۴ سال        ۸۰۰ میلی گرم

*        ۱۹-۹ سال    ۱۳۰۰ میلی گرم

استفاده مناسب از غذاهای با کلسیم بالا خصوصاً لبنیات در غذای روزانه کودکان در استخوان بندی کودکان می تواند مؤثر باشد .

۲ - پروتئین : باعث تحریک رشد سلامت سلولها و بافتها می شود :

پروتئین قسمتی از بافت بدن می باشد و برای کودکان که در حال رشد می باشند لازم می باشد . پروتئین همچنین باعث تولید کالری می شود . آمینواسیدها موادی می باشند که برای بدن مورد نیاز می باشد .

آمینواسیدها برای ساختن سلولهای جدید بافتها در ساختمان آنزیمها و هورمونها مورد نیاز است . پروتئین ها در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود . غذاهای حیوانی خصوصاً تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری می باشد . آمینواسید ضروری آمینواسیدی است که بدن قادر به ساختن آن نمی باشد .

غذاهای گیاهی تمامی اسیدآمینه های مورد نیاز را ندارد . لذا گیاهخواران برای تأمین اسیدآمینه های ضروری باید غذاهای حیوانی مثل لبنیات و یا تخم مرغ مصرف کنند .

در طی شیرخواری نیازهای پروتئینی بر اسا س وزن بدن بالا می باشد . نیاز به پروتئین همچنین در موقع جهش رشد در هنگام بلوغ نیز افزایش می یابد .

نیاز روزانه کودکان به پروتئین

*          ۳-۱ سال          ۱۳  گرم

*          ۸-۴ سال        ۱۹   گرم

*         ۱۳-۹ سال      ۳۴  گرم

*         ۵۲-۴۶  گرم بچه های بزرگتر

بر اساس گفته محققان ۱۶ اونس شیر یا ماست ،۲ اونس گوشت گوسفند ، مرغ یا غذای دریایی یا تخم مرغ برای نیاز روزانه یک بچه ۳ ساله برای پروتئین کفایت می کند .

۳- فیبر : کودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند .

 کربوهیدارت موجود در گیاهان از نوع کربوهیدارت پیچیده با کالری کم می باشد . کودکان به علت عدم هضم فیبر موجود در غذا نمی توانند بطور کامل کالری بدست آورند .

محققان در یک مطالعه نشان دادند فیبر موجود در غذا در کاهش بروز دیابت نوع ۲ و افزایش سطح کلسترول در بالغین و احتمالاً در کودکان مؤثر می باشد . محصولات گیاهی برای جلوگیری از یبوست و سیری زودرس در کودکان مؤثر است .

غذای با فیبر زیاد شامل دانه های گیاهان ، سبزیجات و میوه ها می باشد و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می شود . این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می باشند .

میزان مورد نیاز فیبر روزانه از فرمول سن + ۵   گرم بدست می آید . بنابراین کودک ۱۳ ساله نیاز روزانه به ۸۱ گرم فیبر نیاز دارد .

بقیه مطالب در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:37 ] [ نفیسه ولی پور ]

15a86e8fcf19ee4e1cf50be57a402ed1

بعضی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد امتحانات خود را خراب می کنند. بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند.
۱) بعضی از سبزی ها از قبیل: ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است.
۲) خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم مرغ یا یک ظرف عدسی در روز امتحان کمک می کنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.
۳) خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می کند. زیرا کم خونی نیز یکی از دلا یل کاهش یادگیری و تمرکز است.
۴) خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است.
۵) از خوردن زیاد شیرینی جات، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی های گازدار در شب امتحان خودداری کنید زیرا اینها نمی گذارند در شب امتحان خواب راحتی داشته باشید.
۶) در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش بپرهیزید و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین را فراموش نکنید.
۷) نرمش و ورزش صبحگاهی در روزهای امتحانات و خوابیدن به اندازه کافی یکی از مهمترین کارهای یک دانش آموز خوب و موفق می باشد

010710

1782478818236101836523573121241097346172

[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 18:0 ] [ نفیسه ولی پور ]

101563 6233a2fb91204c5e8464fbefd5d1820b

دانش‌آموزان می‌توانند با تغذیه مناسب و استراحت كافی بازده فكری خود را افزایش دهند.
دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: دانش‌آموزان و والدین باید توجه داشته باشند كه بدن در طول سال‌ها باید تغذیه متعادل و مناسبی داشته باشد و از چهار گروه غذایی گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات و نان غلات استفاده كنند.
وی با اشاره به این كه میوه و سبزی در سلامت فكر نقش مهمی دارد، افزود: موادی كه دارای سیتین هستند مانند زرده تخم مرغ، بادام زمینی، گردو و جوانه‌ها در تكامل مغز و سلول‌های مغزی بسیار مؤثر هستند و مصرف آنها در فصل امتحانات به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.  
دكتر كیمیاگر نقش مواد مغذی در كاهش استرس دانش‌آموزان در دوران امتحانات را بسیار مهم دانست و گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه حافظه كوتاه مدت با خوردن مواد قندی ارتباط دارد و بهتر است دانش‌آموزان از صبح امتحان مواد قندی كه سریع آزاد می‌شوند مانند آب میوه، عسل، مربا، و چای شیرین مصرف كنند.
این متخصص تغذیه با اشاره به این كه در فصل امتحانات؛ دانش‌آموزان دچار استرس می‌شوند، افزود: تغذیه مناسب دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشگیری از استرس در آنان دارد و موجب آرامش آنها می‌شود.
وی افزود: غذاهایی مانند سوپ جو و همچنین كاهو، شیر، دوغ و ماست حاوی لاكتوسین هستند كه این ماده خاصیت آرامش بخشی دارد و توصیه می‌شود شب قبل از امتحان از این گروه مواد غذایی مصرف شود زیرا باعث كاهش استرس در دانش‌آموزان می‌شود.
دكتر كیمیاگر به دانش‌آموزان توصیه كرد: از مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ، خودداری كنند و مصرف روزانه یك لیوان شیر را برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای امتحان فراموش نكنن

[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 17:50 ] [ نفیسه ولی پور ]

ثابت شده است که بچه هایی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری شان بالاتر است. صبحانه نمی‌خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می‌بیند و تمرکزشان در کلاس کم است. صبحانه باید قندهایی که به صورت فوری جذب می‌شوند مانند آب میوه ها، عسل و مربا و همچنین مواد قندی را که دیرتر جذب می‌شوند مانند نان و کیک صبحانه دارا باشد.

 


توصیه هایی برای صبحانه:


یک لیوان یا یک دوم لیوان آب میوه به اضافه نان به مقداری که اشتها دارند همراه با پنیر یا شیر و یکی دوبار در هفته استفاده از خامه، کره و مربا است. ارزش غذایی پنیر از خامه و کره بیشتر است. گاهی استفاده از غلات صبحانه همراه با یک لیوان شیر هم میتواند مفید باشد.



*
بچه هایی که نسبت به شیر حساس هستند بهتر است حتما پنیر مصرف کنند. حتی می‌توان از ماست چکیده و سفت هم به عنوان صبحانه استفاده کرد.



*بچه ها در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند نان و پنیر و گردو همراه داشته باشند. حتی می‌توانند از بعضی کیک ها و کلوچه ها به خصوص آنهایی که مغز گردو دارند استفاده کنند. دکتر کیمیاگر توصیه می‌کنند، بچه ها هنگام صرف صبحانه یا میان وعده به هیچ وجه ازچیپس یا پفک استفاده نکنند.



*
برای بچه ها یک برنامه متنوع صبحانه داشته باشید و از خودشان هم کمک بگیرید تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود.


*
برای تهیه میان وعده ای که در مدرسه همراه می‌برند از پیش برنامه ریزی کنید. از پیش مواد غذایی را به صورت عمده تهیه کنید. کلی خرید کردن هم ارزان تر است و خیال تان هم از بابت مواد اولیه راحت خواهد بود.



*
هر شب یک مدت زمان خاص را به تهیه و آماده کردن میان وعده روز بعد اختصاص دهید.



*میوه ها را هم در این میان وعده در نظر بگیرید. تنوع غذایی را رعایت کنید.

 

 

 

*کودکان از خوردن غذاهایی که خودشان درست کرده اند لذت می‌برند. اجازه بدهید آنها هم در این کار کمک کنند.



*
یک بسته نایلون فریزر تمیز برای بسته بندی این میان وعده ها کنار بگذارید.



بقیه مطالب در ادامه مطلب است


ادامه مطلب
[ شنبه 18 آذر 1391برچسب:, ] [ 17:47 ] [ نفیسه ولی پور ]

  

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود؟
آیا می دانید ساندیسها، نوشابه ها، بیسکویتها، کیکها و ... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000 برابر شیرین تر
از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد؟

آیا می دانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها، ساندیس ها، کیکها، آدامسها و ... همه سرطان زا هستند؟
آیا می دانید قیمت روغن ها مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 18 الی 20 هزار تومان خواهد بود
ولی الان در بازار 1000 الی 2000 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزانتر است؟

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است
که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و ... می شود که کشنده است؟
آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه))
بعلاوه برخی اسانسها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد؟

آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود
و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود
و شعار ((کره مارگارین(گیاهی)دوست قلب شما)) فریب افکارعمومیست؟
آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندانها می شود؟
(دندان شکسته داخل نوشابه پس از 7 ساعت حل می شود)

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است؟
آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ( پنیر فاسد) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد
چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود
و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد می باشد؟

اما چه کنیم؟
بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است و بهترین روغن، روغن حیوانی است.
روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیست.
بهترین نان نانهاي سبوس دار است مثل نان سنگک
بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و ... می باشد
بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاجها مصرف انواع آنها توصیه می شود
مثل( چای کوهی، گل گاو زبان، سنبل الطیب، گزنه، زنجبیل، گل نسترن، پونه، بابونه، دارچین، آویشن، استخودوس،...)
همراه کمی نبات بجای قند و شکر استفاده از خرما، ارده شیره انواع میوه ها کشمش، توت خشک، عسل بسیار بجاست.
بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب
میکروب زدائی از غذا می شود ظرف سنگی و مسی می باشد.
بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند
( مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است)
غذاهای خورشی سنتی، غذاهای سرخ نشده، سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی
لبنیات پرچرب و دست نخورده (شیر و لبنیات باید جوشانده شود)
حبوبات بخصوص نخود( اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی شود)
سس دست ساز طبیعی(مخلوط تخم مرغ وسرکه) بطور تازه قابل استفاده است.
کلیه غذاهای طبیعی بطور تازه استفاده شود
از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود.
ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است.
پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است
میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند
و فقط سنگ نمک و پودر آن، نمک سالم و قابل استفاده هستند
استفاده از چوب مسواک (بنام چوب اراک) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده
طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود


 

[ چهار شنبه 22 شهريور 1391برچسب:, ] [ 17:2 ] [ نفیسه ولی پور ]

امروزه موز بخشی از برنامه غذایی روزانه ما شده است و آن را ممکن است در صبحانه ، دسر و... استفاده کنیم ولی آیا تاکنون به خواصی که موز برای ما به ارمغان می‌آورد فکر کرده‌اید؟ پیشنهاد می‌کنیم مطلب جالب زیر را بخوانید تا بدانید در هنگام خوردن موز چه منفعتی حاصل شما می‌شود:

 

1. موز دارای قندهای میوه نظیر گلوکز، ساکاروز و فروکتوز است که باعث تولید انرژی می‌شود. برای دیابتی‌ها ایده آل محسوب می‌شود.

2. موز سرشار از فیبر است و به فعال بودن روده‌ها کمک می‌کند. در نتیجه اگر شما دچار یبوست همیشگی هستید پیشنهاد می‌شود موز را به طور مرتب در برنامه غذایی خود داشته باشید.

3. علاوه بر منبع غنی فیبر ، موز حاوی پتاسیم بوده و بسیار برای درمان بیرون روی و اسهال حائز اهمیت و مفید است.

4. موز سرشار از آهن بوده و قادر است به خوبی با کم خونی مقابله کند.

5. یکی از راه‌های کاهش افسردگی و بهتر کردن روحیه است چرا که ترشح هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین یک هورمون موثر برای بهبود روحیه است که می‌تواند با کمک تریپتوفان (نوعی اسید آمینه) موجود در موز ترشح شود. در نتیجه موز به افرادی که دچار افسردگی هستند توصیه می‌شود.

6. همان طور که پیش‌تر ذکر شد ، موز منبع پتاسیم است . در نتیجه می‌تواند برای افرادی که دارای فشار خون بالا و در معرض سکته قلبی هستند مفید باشد چرا که موز می‌تواند سطح فشار خون را کنترل کند.

7. این میوه برای خانم‌های باردار بسیار ایده آل است. چرا که سوزش معده و تهوع‌های صبح گاهی را رفع می‌کند.

8. علاوه بر افسردگی ، موز برای استرس بسیار نافع است. استرس سطح پتاسیم در بدن را کاهش داده و منجر به عدم تعادل سطح آب در بدن و تپش قلب می‌شود. سطح پتاسیم را کنترل کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

9. موز نوعی بی اثر کننده اسید معده طبیعی است و همچنین جلوگیری کننده باکتری در سیستم گوارشی است و می‌تواند از زخم معده جلوگیری کرده و حتی درمان کند.

10. موز به دلیل ارزش غذایی بالا می‌تواند در سلامتی استخوان‌ها و کلیه مفید باشد. در نتیجه موز به عنوان یکی از میوه‌هایی که از سرطان کلیه در زنان جلوگیری می‌کند شناخته شده است.

11. موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین ب6 ، ب 12 ، منیزیم و پتاسیم است که می‌تواند با نیکوتین مقابله کرده و سرانجام به ترک سیگار کمک کند.

[ چهار شنبه 22 شهريور 1391برچسب:, ] [ 16:44 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

تا امروز از محصولات بهداشتی و آرایشی مختلفی استفاده کرده‌اید اما هیچکدام نتیجه مطلوبتان را ایجاد نکرده‌اند. بااینکه کرم‌های موضعی می‌توانند تغییرات خوبی در کیفیت پوست ایجاد کنند اما یک رژیم‌غذایی متوازن کمک می‌کند که موادمغذی حتما جذب بدن شوند.  متخصصین اعتقاد دارند که هیچ چیز برای داشتن پوستی شاداب و جوان بهتر از رعایت یک رژیم‌غذایی مخصوص نیست که در آن از موادغذایی استفاده می‌شود که بالاترین میزان ویتامین‌های ضدپیری را دارند. اما شاید فکر کنید که بهتر است با خوردن چند قرص ویتامین در روز کار خود را ساده‌تر کنید. اما بهتر است بدانید که موادغذایی بهترین راه برای برآوردن نیازهای بدنتان است. استفاده از موادغذایی نه تنها انتخاب خوشمزه‌تری است، بلکه مکمل‌های غذایی همه ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در محصولات طبیعی را ندارند. در این مقاله کمکتان می‌کنیم بفهمید چطور با رژیم‌غداییتان، قابلیت بدن خود برای مقابله با چین و چروک را بالا ببرید.

  

 

رب گوجه‌فرنگی

با خوردن گوجه‌فرنگی که سرشار از لیکوپن است، از پوستتان در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه لیکوپن به شکل رب گوجه‌فرنگی باعث می‌شود کمتر دچار آفتاب‌سوختگی شوید. و پختن گوجه‌فرنگی جذب لیکوپن را بالا می‌برد. موادغذایی دیگری که همین کار را انجام می‌دهند، سیب‌زمینی شیرین، اسفناچ، انبه، هندوانه و طالبی می‌باشد. اینها هم مثل گوجه‌فرنگی حاوی کاروتینوئید هستند که از بروز آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کنند.

 



ماهی سالمون

با اضافه کردن ماهی سالمون سرشار از اسیدچرب امگا۳ به رژیم‌غذایی خود، پوستتان را صاف و بدون چین و چروک نگه دارید. سالمون چربی‌های موجود در پوستتان را دوباره پر کرده و این باعث می‌شود پوستتان قابل انعطاف و مرطوب بماند. اسیدهای چرب امگا۳ التهاب در سطح سلولی که می‌تواند موجب خشکی، پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و آکنه و جوش پوست شود را نیز از بین می‌برد. منابع خوب دیگر از اسیدهای چرب امگا۳ برای آنهاییکه ماهی دوست ندارند، بذر کتان و گردو می‌باشد.

 

 

 

  

تمشک 
 

با آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تمشک، از تخریب سلولی ناشی از بالا رفتن سن جلوگیری کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند تا از پوست شما دربرابر مهاجمین محیطی محافظت کنند. مصرف موادغذایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان باشد، یکی از ساده‌ترین ، طبیعی‌ترین کارهایی است که برای تقویت سلامت و زیبایی خود می‌توانید انجام دهید. پس از این به بعد در سیریال صبحانه خود یک مشت تمشک بریزید.
 

 

شیرکاکائو

با نوشیدن شیرکاکائو سرشار از فلاوونوئید، سلامت پوستتان را ارتقا بخشید. در یک تحقیق جدید که در آن از زنان خواسته شده بود طی ۱۲ هفته به طور مرتب از نوشیدنی شیرکاکائو استفاده کنند، مشخص کرد که جریان خون در بافت‌های پوستی این افراد افزایش یافته و همین مسئله موجب آ‌‌‌ب‌رسانی بهتر پوست آنها و کاهش سختی و پوسته‌پوسته شدن آن شد. 

 

کیوی و توت‌فرنگی

 

 با خوردن توت‌فرنگی و کیوی که سرشار از ویتامین C هستند، از بروز چین و چروک جلوگیری کرده و کلاژن پوستتان را تقویت کنید.  ویتامین C فقط برای سرماخوردگی خوب نیست! در یک تحقیق مشخص شد که موادغذایی سرشار از ویتامین C با کاهش چین و چروک و خشکی پوست همراه است. ویتامین C همچنین التهاب پوست را از بین برده و به کاهش پف زیر چشم‌ها کمک می‌کند. از آنجا که کیوی یکی دیگر از منابع آنتی‌اکسیدانه است، می‌تواند رادیکال‌های آزاد که موجب التهاب، آسیب رسیدن به سلول‌ها، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود را خنثی کند.

 

 صدف

این موجودات کوچک سرشار از زینک هستند که یکی از مواد مهم در ترمیم پوست و ساخت کلاژن می‌باشد. زینک خواص آنتی‌اکسیدانه هم دارد و نشان داده است که ماده غذایی حافظ سلول‌ها می‌باشد. زینک به حفظ استحکام ناخن‌ها و سلامت موها کمک کرده و از چشم‌ها دربرابر مشکلات بینایی مخافظت می‌کند. اما اگر از صدف خوشتان نمی‌آید مجبور نیستید بخورید. زینک درگوشت قرمز، مرغ، حبوبات، آجیل، برخی غذاهای دریایی، غلات کامل، سیریال‌های صبحانه و محصولات لبنی نیز یافت می‌شود.


[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:, ] [ 16:56 ] [ نفیسه ولی پور ]

کشمش

انگور خشک شده که همه به نام کشمش مي شناسند، قرن ها پيش به وجود آمده است... کشمش در ايران و مصر در 2000 سال قبل از ميلاد، توليد شده بود.


1- کشمش، ميوه خشک مغذي است و مانند ديگر خشکبارها در تمام سال يافت مي شود. يک غذاي پر انرژي، کم چرب و کم سديم مي باشد. بنابراين براي افرادي که رژيم هاي کم سديم را بايد رعايت کنند، خوردن کشمش بسيار مفيد مي باشد.


2- کشمش داراي خاصيت آنتي اکسيداني مي باشد و از تخريب سلولي جلوگيري مي کند.


3- کشمش براي سلامت استخوان ها و جلوگيري از پوکي استخوان نقش مهمي را بر عهده دارد، به همين دليل مصرف آن براي زنان قبل از يائسگي بسيار مفيد است..


4- منبع خوب ويتامين
D و هورمون استروژن مي باشد.


5- کشمش باوجودي که شيرين و چسبناک مي باشد، بر دندان اثر مخربي ندارد و باعث خرابي دندان نمي شود، حتي مي توان گفت اين ميوه خشک از فساد دندان جلوگيري مي کند... کشمش براي سلامت دندان و لثه بسيار مفيد مي باشد.


6- کشمش منبع خوب ويتامين ها و عناصر مغذي بدن مي باشد. عناصر و ويتامين هايي همچون آهن، پتاسيم، کلسيم و ويتامين
B در کشمش موجود است.


7- کشمش محتوي مقدار زيادي آهن مي باشد... 600 گرم کشمش، 90 درصد آهن مورد نياز روزانه بدن را تأمين مي کند. 100 گرم کشمش در حدود 88/1ميلي گرم آهن دارد، در حاليکه 100 گرم گوشت گاو بين 4-2 ميلي گرم آهن دارد.


8- کشمش، منبع خوب فيبر، آنتي اکسيدان و همچنين منبع خوب انرژي مي باشد.

9- فيبر باعث جلوگيري از سرطان کولون، کمک در جلوگيري از رشد غير معمول سلول ها، بيماري ها و همچنين کنترل قند خون را مي شود.
 

21- کشمش باعث تقويت اعصاب مي شود.


22- کشمش، سستي و رخوت را از بدن دور مي کند.


23- با خوردن کشمش، غضب را از خود دور کنيد..


24- کشمش موجب از بين رفتن آب اضافي بدن مي گردد.


25- کشمش، دهان را خوشبو مي کند.


26- کشمش، اسپاسم يا گرفتگي عضلاني را کم مي کند.


پس از همين حالا، کشمش را به ماست يا سالاد خود اضافه کنيد و از خوردن آن لذت بريد.


اين مطلب را براي كساني كه برايتان مهم هستند و دوستشان داريد بفرستيد

 

 



10- کشمش را به گوشت اضافه کنيد تا مقدار چربي غذا را کم کند و مقدار فيبر و آهن را افزايش و مقدار سديم را کاهش دهد.

11- آنتي اکسيدان از پيري و بيماري هاي حاصله از آن مي کاهد.


12- کشمش از سرطان جلوگيري مي کند.


13- کشمش ميزان
LDL يا کلسترول بد را در خون کم مي کند و باعث کاهش بيماري قلبي مي گردد.


14- اگر به مدت 4 هفته هر روز کشمش مصرف کنيد، آنتي اکسيدان در خون افزايش و کلسترول بد(
LDL) کاهش مي يابد.


15- کشمش موجب کاهش استرس مي گردد.


16- اين ميوه خشک باعث عملکرد صحيح رگ هاي بدن مي شود.


17- کشمش براي درمان بي نظمي معده و يبوست مصرف مي شود. براي جلوگيري از اين ناخوشي ها مي توانيد، 6-5 عدد کشمش را خيس کنيد و بعد از چند ساعت، آب آن را بنوشيد...


18- تحقيقات نشان داده است که ورزشکاراني که قبل و در حين ورزش، حدود يک فنجان کشمش مصرف مي کنند، بهتر از بقيه سلول هاي بدن را از آسيب حفظ مي کنند.


19- کشمش به علت داشتن قند فروکتوز، داراي خاصيت مصرف سريع انرژي و کاهش وزن نيز مي باشد.


20- کشمش مانند هويج، براي سلامتي چشم نيز خوب است..

[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:, ] [ 23:3 ] [ نفیسه ولی پور ]

شکل های خنده دار با مواد غذایی !! ( تصویری)

عکسهای خنده دار هنری با موضوع غذا

عکسهای خنده دار هنری با موضوع غذا

عکسهای خنده دار هنری با موضوع غذا

عکسهای خنده دار هنری با موضوع غذا

بقیه عکس ها در ادامه مطلب هستش لطفا کلیک رنجه بفرمایید وبرای دیدن ادامه عکسها اونجا برید ممنون


ادامه مطلب
[ جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, ] [ 16:0 ] [ نفیسه ولی پور ]

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟

مشاهده ی آمار اثرات مضّر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به وحشت می اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدّر، تصادفات رانندگی، قتل ، خودکشی و آتش سوزی، انسان ها را از بین می برد. بنابراین با نکشیدن سیگار از وقوع تمام این مرگ ها پیشگیری می توان کرد.

سیگار و تنباکوی موجود در آن، مهم ترین عامل ایجاد بیماری های قلبی - عروقی ، آمفیزم(بزرگ شدن ریه ها در اثر هوا) و سایر بیماری های تنفسی است. نیکوتین و مواد سمّی موجود در سیگار فرآیند سم زدایی در بدن را مختل می کنند، در نتیجه سلول های بدن آسیب می بینند و باعث بروز بیماری های مختلفی مثل سرطان ، افزایش کلسترول خون ، مشکلات قلبی - عروقی و گردش خون ، اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان می شوند.

هم چنین سیگار کشیدن باعث عدم جذب کافی ویتامین ها و املاح و کمبود آنها در بدن می شود.

 

آیا می دانید که افراد سیگاری نسبت به افراد معمولی ، به ویتامین C بیشتری نیاز دارند؟

مهم ترین ماده مغذی که تحت تأثیر سیگار قرار می گیرد، ویتامین C است. هر چقدر بیشتر سیگار بکشید، مقدار بیشتری ویتامین C در بافت های بدن و خون شما از بین می رود.

آسیبی که سیگار به سلول های بدن شما می رساند باعث می شود بدن شما برای خنثی کردن این آسیب، ویتامین C بیشتری نیاز داشته باشد. ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هاست که از بروز برخی بیماری ها مثل سرطان و بیماری قلبی جلوگیری می کند. سیگار کشیدن باعث کاهش جذب این ویتامین در بدن می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

هر چقدر بیشتر سیگار بکشید، مقدار بیشتری ویتامین C در بدن شما از بین می رود.

بنابراین برای جبران کمبود ویتامین C در بدن، افراد سیگاری باید روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کنند، در حالیکه مقدار مورد نیاز این ویتامین در افراد سالم ۶۰ میلی گرم در روز است.

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.

البته این ۲۰۰۰ میلی گرم را فقط از طریق غذا نمی توان بدست آورد، بلکه باید مکمل ویتامین C را نیز مصرف کرد. بعلاوه افراد سیگاری باید مقدار بیشتری مواد آنتی اکسیدانی و بخصوص میوه ها و سبزیجات را مصرف کنند تا اثر آسیب وارده به بدن را کاهش دهند.

در کل باید گفت هیچ مکمل یا آنتی اکسیدانی نمی تواند از تأثیرات مضّر سیگار بر بدن جلوگیری کند و تنها راه حل واقعی و روش موثر، «ترک سیگار برای همیشه» است.

اگر برای جلوگیری از افزایش وزن سیگار می کشید، اصلاً صحیح نیست. وقتی یک فرد روزانه کشیدن ۲۰عدد سیگار را ترک می کند، ۲۰ کیلوگرم به وزن او اضافه می شود که این افزایش وزن برای مقابله با تغییرات بدنی ناشی از ترک سیگار است، یعنی در حقیقت برای کاهش اثرات ترک سیگار مثل عصبی شدن، بی قرار، بی حالی و ... این وزن اضافه می شود.

افزایش وزن بعد از ترک سیگار امری اجتناب ناپذیر است، ولی بهتر از این است که سلامتی خود را با کشیدن سیگار به خطر بیندازیم.

[ چهار شنبه 18 مرداد 1391برچسب:, ] [ 19:11 ] [ نفیسه ولی پور ]

بسیاری از افراد با فرارسیدن ماه رمضان، سوالات فراوانی در خصوص نحوه تناول غذا در وعده‌های سحر و افطار برایشان پیش می‌آید كه با حرف‌های ضد و نقیضی كه از اطراف به گوششان می‌رسد، سرگردان می‌مانند كه بالاخره چطور و چگونه باید روزه خود را افطار كنند و در سحرگاه بایستی چه غذاهایی را مصرف كنند. بهتر است با استفاده از اصول تغذیه ای زیر احساس ضعف ناشی از نخوردن غذا را در خود از بین ببریم تا بتوانیم به خوبی عبادت کنیم.

سحری: عدم استفاده از وعده سحری سبب افت قند خون و كاهش هوشیاری شده و این امر سبب می‌شود فرد در طول روز كارایی لازم را نداشته باشد. همچنین عده‌ای به دلیل نخوردن سحری، وعده شام را دیر مصرف می‌كنند كه این امر ممكن است سبب شود فرد خواب راحتی نداشته باشد. به منظور جلوگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری از مصرف مواد غذایی مانند ماكارونی، مصرف زیاد پلو و ته دیگ در وعده سحری باید خودداری کرد. همچنین از مواد غذایی سرخ شده، پرچرب و شیرین پرهیز گردد. مصرف سالاد، سبزیجات، میوه جات و غلات سبوس‌دار در وعده سحری می‌تواند گرسنگی و تشنگی را عقب بیاندازد، زیرا این مواد دارای فیبر زیادی بوده و به تدریج جذب بدن می‌شوند. مصرف چای کمرنگ در وعده سحر نیز توصیه می‌شود، اما مصرف زیاد آن به دلیل ادرار آور بودن و به دنبال آن ایجاد تشنگی، توصیه نمی‌شود. بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روز‌های روزه‌ داری، آب است که البته می ‌توانید آن را با کمی ‌آبلیموی تازه طعم‌ دار کنید.البته مصرف آب قبل از شروع سحری و در بین وعده های غذایی توصیه نمی شود.غذاهایی مثل کله پاچه، سیرابی و ... را مصرف نکنید.

 

افطار: روزه ‌تان را می ‌توانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و 2 عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید. بهتر است شروع افطاری با نوشیدنی های خنک نباشد، بلکه حتما ولرم باشد.

می‌ توانید چند برش نان سنگک را همراه با 45 گرم پنیر و چند برش گوجه‌ فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته می ‌توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم‌ دار کنید.

انواع سوپ‌ های سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛ البته در خوردن آن ها زیاده‌ روی نکنید تا حجم معده ‌تان پُر نشود و اشتهای تان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود.

اگر احساس سنگینی یا دل ‌درد کردید، کمی ‌صبر کنید و سپس کاسه ‌ای ماست که با کمی ‌جوانه‌ گندم و پودرمغزها (مانند مغز ‌پسته، بادام و کنجد(مخلوط کرده ‌اید، میل کنید. حتی مخلوط ماست و انواع میوه‌ های فصل هم انتخاب مناسبی برای این وعده هستند.

آش رشته و امثال آن برای افطار مناسب نیستند و می‌توانند به عنوان یك وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرند. از آنجا که در ایام تابستان اذان مغرب دیر داده می‌شود  بهتر است روزه‌داران عزیز بلافاصله پس از صرف افطاری سبك، اقدام به صرف شام خود كه حاوی برنج، خورش، سالاد و ماست است، كنند (یعنی افطار و شام خود را یکجا بخورند) و تا هنگام خواب از نوشیدن 2 لیوان چای کم رنگ، یك لیوان شیر، کمی بیسكویت، خرما و میوه دریغ نكنند. روزه‌داران بایستی توجه داشته باشند كه نحوه صرف افطار در فصول سرد سال تغییر می‌كند و روزه‌داران پس از صرف افطاری سبك (نان، پنیر، سبزی و...) بعد از اذان مغرب در ساعات 17 تا 18، بایستی در ساعات 20 تا 21 اقدام به صرف وعده شام كنند (یعنی افطار و شام خود را جدا از هم بخورند).


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1386برچسب:, ] [ 20:44 ] [ نفیسه ولی پور ]

مضرات پفك و چیپس www.taknaz.ir

امروزه نظر به صنعتی شدن جوامع و سهم بالای تولیدات صنعتی غذایی در تغذیه مردم، اطمینان حاصل كردن از كیفیت تغذیه‌ای و بهداشتی آن‌ها اهمیت فراوان دارد. با توجه به این كه در كشور ما مصرف برخی از تنقلات غیرضروری و مضر همچون چیپس و پفك توسط مردم به‌ویژه كودكان رواج یافته‌است، برشمردن معایب این‌گونه محصولات منجر به آگاهی بیشتر مصرف كنندگان هنگام انتخاب مواد غذایی و تنقلی خواهد شد.

مصرف غذاهای تنقلی همانند چیپس و پفك دارای اثرات جبران‌ناپذیری است كه بسیاری از كارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق‌نظر دارند.

● موارد منع مصرف چیپس و پفك

مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفك به مقادیر زیاد، سبب آسیب به كلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین استفاده از روغن هایی كه چندین بار برای سرخ كردن استفاده می شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناك‌ترین مواردی است كه می تواند منجر به مسمومیت و سرطان‌زا شدن  چیپس شود.

نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود

گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می شود.

مصرف رنگ نارنجی تارترازین در پفك باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی كودكان می‌شود.

به علت وجود هیدرات‌های كربن قابل تخمیر در چیپس و پفك فرصت برای رشد باكتری‌های دهانی فراهم می‌شود كه نتیجه آن پوسیدگی دندان‌هاست. همچنین مصرف این دو محصول، چسبندگی روده را افزایش داده و عمل دفع را مشكل می‌كند.

در حین سرخ كردن سیب زمینی ماده قندی آن با آلبومین تركیب شده و سمی به نام آكریل آمید تولید می‌كند. این تركیب فقط در چیپس سیب زمینی یافت می‌شود. آكریل آمید سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های عفونی، سرطان، ناباروری، سقط جنین، تغییر در رفتارهای جنسی، تحریك و قرمزی پوست و چشم‌ها می‌شود.

در چیپس سیب زمینی معمولا لكه‌های سبزی مشاهده می‌شود كه مربوط به ماده سمی سولانین است و مصرف آن باعث ایجاد بیماری های گوارشی و عصبی می شود.

تحقیقات نشان می دهد كه پفك تا ۹ برابر وزن خود آب جذب می‌كند، بنابراین معده كودكان را پر كرده و منجر به بی اشتهایی آن‌ها به وعده های غذایی اصلی می‌شود.

همچنین چیپس نیز به دلیل كالری بالای روغن آن منجر به سیری كاذب می شود و میل افراد را به مصرف غذا‌های مغذی كاهش می‌دهد.

نتیجه:

کسی که مدام چیپس و پفک می‌خورد به بیماری‌هایی نظیر كم‌خونی، كوتاهی قد، پوكی استخوان و ریزش و تضعیف مو دچار می شود.

توصیه:

از مصرف زیاد چیپس و پفك در یك زمان و یا به صورت مداوم و طولانی مدت جدا خودداری كنید

[ سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ] [ 18:58 ] [ نفیسه ولی پور ]

استرس ممکن است همه جا با شما باشد، مثل محیط کار، در هنگام رانندگی، در جشن ها و مراسم و یا حتی در منزل و زمانی که اخبار ناخوشایندی ممکن است از طریق رادیو و تلویزیون به گوشتان برسد، اما در دنیای پرتنش امروز، چه کسانی ممکن است از استرس در امان باشند؟ …

 

 

 

کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی تحریک کننده و نامنظم و آشفته در واقع پیش فاکتوری برای بروز استرس است که معمولا شامل مصرف چای و میان وعده ها به طور مکرر و نامنظم است، اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی منظم و همچنین انتخاب خوردنی هایی مناسب می توان تا حد امکان استرس روزانه را از خود دور نگهداشت.

 

این کارشناس کاتولوگ فهرستی از مواد غذایی ارائه کرده است که این خوردنی ها تاثیر بسزایی در دور کردن استرس از انسان دارند و یا به عبارتی آرامش بخش هستند.

 

 

اولین خوردنی استرس زدا در این فهرست، «ماست» است. ماست به ویژه برای فصل تابستان مفید است، چون سبک بوده و هضم آن هم آسان است. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از ماده ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می دهد. به بیانی دیگر پروتئین ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می دهند و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می سازد.

 

 

خوردنی بعدی برای از بین بردن استرس، «شکلات تلخ» است. پزشکان می گویند: مصرف شکلات تلخ از مقدار هورمون استرس می کاهد و سایر آشفتگی های بیوشیمیایی مرتبط با استرس را متعادل می سازد.

 

مرکبات هم خوردنی های مناسبی هستند بر

ای برطرف کردن استرس. میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که ذهن را از استرس خالی می سازند و مرکبات و میوه های تابستانی تاثیر بیشتری در این زمینه دارند.

 

 

خوردنی ضد استرس بعدی «بادام درختی» است. بادام سرشار از ویتامین «B۲» و ویتامین «E»، منیزیم و روی است. ویتامین هایB و منیزیم تاثیر بسزایی در تولید سروتونین دارند که خلق انسان را تنظیم می کنند و استرس را تسکین می دهند. روی هم می تواند با برخی از اثرات منفی استرس مقابله کند و ویتامینE هم به عنوان یک آنتی اکسیدان مولکول های رادیکال آزاد را که با استرس و بیماری قلبی مرتبط هستند، نابود می سازد.

 

 

گزینه بعدی «چای» گیاهی یا «چای سیاه» است که ضمن کنترل کالری ها، خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشد.چای بابونه، چای یاسمن و سایر چای های گیاهی تاثیر شگفت انگیزی روی بدن شما دارند و می توانند مثل یک داروی مسکن عمل کنند.

 

ماهی هم جزو خوراکی های ضد استرس و آرامش بخش است. «ماهی» منبع غنی از چربی های امگا ۳ است که حاوی ویتامین های گروهB به ویژهB۶ وB۲۱ مفید برای مقابله با استرس هستند. در واقع ویتامینB۲۱ یکی از مهمترین مکمل ها برای ساخت سروتونین به عنوان هورمون شادی در مغز است و کمبود ویتامینB۲۱ می تواند سبب افسردگی شود.

 


«کلم بروکلی» یکی دیگر از خوردنی های مفید برای مقابله با استرس است که وقتی به پاستا، برنج و یا سالاد افزوده می شود، تاثیر معجزه آسایی در ایجاد شادی در شما اعمال می کند. کلم بروکلی هم سرشار از ویتامین های گروهB شامل اسید فولیک است که به کاهش ترس، اضطراب و نگرانی استرس و حتی افسردگی کمک می کنند. فیبر موجود در این سبزی نیز برای مقابله با یبوست و سندرم روده ترکیب پذیر مفید است که این سندرم در واقع حاصل استرس بلند مدت است.

 

 

آخرین ماده معجزه آسا در کاهش استرس «سیر» است. سیر برای آرام کردن تنش و استرس و نیز کاهش گلوکز خون مفید است. سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها است و این مواد در مقابله با استرس بسیار مفید هستند.

[ چهار شنبه 28 تير 1391برچسب:, ] [ 20:37 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

زمانی كه دیدید دكمه‌های لباس‌تان درست بسته نمی‌شوند، بروید سراغ موز. تحقیقات نشان داده یك موز متوسط 105 كالری و فقط 14 گرم قند دارد. همین مقدار شما را سیر كرده و قند خون را به شكل ملایمی بالا می‌برد. در ضمن همین موز 30 درصد ویتامین B6 مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند. این ویتامین باعث می‌شود مقدار سروتونین تولید شده مغز اندكی افزایش یافته و توان مقابله با شرایط دشوار و اضطراب‌ها را در شما افزایش می‌دهد.

 

 

اگر می‌خواهید کلیه تان سنگ نسازد، زرد‌آلود بخورید

هشت عدد زرد‌آلوی خشك حاوی 2 گرم فیبر و فقط 3 میلی‌گرم سدیم و 325 میلی‌گرم پتاسیم است كه همه این‌ها كمك می‌كنند مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند. برای در امان ماندن از سنگ كلیه به‌خصوص اگر سابقه‌اش را دارید بقیه میان وعده‌ها را حذف كنید و برگه زردآلو بخورید.

 

 

اگر فشار خون‌تان بالاست، كشمش بخورید

60 عدد كشمش تقریبا می‌شود یك مشت پر كه حاوی یك گرم فیبر و 212 میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دو برای كنترل فشار خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده كه پلی‌فنل‌های موجود در مواد‌غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی عروقی تاثیر بسزایی دارند که كاهش فشار خون از آن جمله است.

 

 

اگر از سروصدای معده رنج می‌برید، ماست بخورید

یك فنجان و نیم ماست طبیعی (كم‌چرب/پروبیوتیك) غذا را به شكل موثری از دستگاه گوارش عبور می‌دهد. از سوی دیگر ماست‌های پروبیونیك قابلیت هضم غذا به‌ویژه لبنیات و حبوبات را در روده‌ها بهبود می‌بخشند. همان‌طور كه می‌دانید این غذاها عامل ایجاد گاز در دستگاه گوارشی هستند و در نتیجه با خوردن ماست از این مزاحمت دور می‌مانید.

 

اگر حسابی اعصاب‌تان به هم ریخته، موز بخورید


ادامه مطلب
[ دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, ] [ 19:7 ] [ نفیسه ولی پور ]

[ دو شنبه 12 تير 1398برچسب:, ] [ 14:31 ] [ نفیسه ولی پور ]

مفیدترین میوه چیست؟

بررسی‌های دانشمندان نشان داده این میوه از نظر تاثیر در پیشگیری برخی بیماری ها جزو مفیدترین میوه‌هاست .

 
خبرگزاری نووستی در گزارشی از مسکو اعلام کرد:دانشمندان استرالیایی بعد از تحقیقات همه جانبه و گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین میزان مواد مفیدی که خطر ابتلا به غدد سرطانی را کاهش داده و ارگانیزم را از بیماری های عروقی و قلبی در امان نگاه می‌دارد، در سیب موجود است.
به گفته کارشناسان سیب به لطف وجود آنتی اکسیدانت‌های قوی در خود واکنش مطلوبی بر ارگانیزم انسان می‌گذارد.در هر سیب دو برابر بیش از چای،سه برابر بیش از پرتقال و بیش از هشت برابر نسبت به موز آنتی اکسیدانت وجود دارد.پیش از این دانشمندان آمریکایی ثابت کرده بودند که مصرف دائم سیب و آب سیب از تخریب سلول های مغزی که موجب فراموشی خاطر می شوند،جلوگیری می‌کند.

[ دو شنبه 12 تير 1391برچسب:, ] [ 14:28 ] [ نفیسه ولی پور ]

 

9 چیزی که باید در مورد نمک بدانید

بهداشت و تغذیه | 9 چیزی که باید در مورد نمک بدانید

این روزها نمک در همه غذاهای ما دیده می شود. غذاهای آماده، فست فود ها و تنقلاتی که مصرف می کنیم، همه حاوی مقادیر زیادی نمک در خود هستند؛ و نمک، یکی از منابع اصلی سدیم.

 

تخمین زده می شود که هر فرد، روزانه نزدیک به 3500 میلی گرم سدیم مصرف می کند. البته گفته می شود اگر شما در معرض بیماری های قبلی و فشار خون هستید، بهتر است این میزان را به 1500 تا 2300 میلی گرم در روز کاهش دهید. اما برای این کار، قدم نخست، افزایش آگاهی ها و فراموش کردن برخی تصورات غلط در خصوص نمک است.
پس برای دانستن بیشتر در خصوص نمک و سلامتی خود، این مطلب را از دست ندهید.

بدن به نمک کمتری نسبت به آنچه تصور می کنید نیازمند است
هر چند که مصرف نمک کافی برای دریافت سدیم در بدن، ساده به نظر می رسد، اما این یعنی چه میزان نمک؟ دکتر آلیسون مسی، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی ‘مرسی’ در بالتیمور می گوید: یک قاشق چایخوری نمک حاوص 2300 میلی گرم سدیم است.

با توجه به این نکته، به توصیه دکتر آلیسون، افراد بالای 51 سال که به دیابت، فشار خون یا بیماری های کلیوی مزمن دچارند، بهتر است به منظور کم کردن خطرات ناشی از مصرف نمک اضافه، میزان مصرف روزانه خود را به نصف قاشق چایخوری و حتی کمتر از آن، کاهش دهند.


ادامه مطلب
[ شنبه 10 تير 1391برچسب:, ] [ 14:36 ] [ نفیسه ولی پور ]
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم از وبم لذت ببرید و با نظرهای خوبتون منو راهنمایی کنید...منظرتون هستم
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 190
بازدید کل : 40577
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1


Flying Icon