نويسندگان

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟

مشاهده ی آمار اثرات مضّر سیگار بر سلامتی بدن، انسان را به وحشت می اندازد. کشیدن سیگار هر ساله، بیشتر از مجموع تلفات ایدز، الکل، مواد مخدّر، تصادفات رانندگی، قتل ، خودکشی و آتش سوزی، انسان ها را از بین می برد. بنابراین با نکشیدن سیگار از وقوع تمام این مرگ ها پیشگیری می توان کرد.

سیگار و تنباکوی موجود در آن، مهم ترین عامل ایجاد بیماری های قلبی - عروقی ، آمفیزم(بزرگ شدن ریه ها در اثر هوا) و سایر بیماری های تنفسی است. نیکوتین و مواد سمّی موجود در سیگار فرآیند سم زدایی در بدن را مختل می کنند، در نتیجه سلول های بدن آسیب می بینند و باعث بروز بیماری های مختلفی مثل سرطان ، افزایش کلسترول خون ، مشکلات قلبی - عروقی و گردش خون ، اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان می شوند.

هم چنین سیگار کشیدن باعث عدم جذب کافی ویتامین ها و املاح و کمبود آنها در بدن می شود.

 

آیا می دانید که افراد سیگاری نسبت به افراد معمولی ، به ویتامین C بیشتری نیاز دارند؟

مهم ترین ماده مغذی که تحت تأثیر سیگار قرار می گیرد، ویتامین C است. هر چقدر بیشتر سیگار بکشید، مقدار بیشتری ویتامین C در بافت های بدن و خون شما از بین می رود.

آسیبی که سیگار به سلول های بدن شما می رساند باعث می شود بدن شما برای خنثی کردن این آسیب، ویتامین C بیشتری نیاز داشته باشد. ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هاست که از بروز برخی بیماری ها مثل سرطان و بیماری قلبی جلوگیری می کند. سیگار کشیدن باعث کاهش جذب این ویتامین در بدن می شود و در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری ها را افزایش می دهد.

هر چقدر بیشتر سیگار بکشید، مقدار بیشتری ویتامین C در بدن شما از بین می رود.

بنابراین برای جبران کمبود ویتامین C در بدن، افراد سیگاری باید روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کنند، در حالیکه مقدار مورد نیاز این ویتامین در افراد سالم ۶۰ میلی گرم در روز است.

ویتامین C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.

البته این ۲۰۰۰ میلی گرم را فقط از طریق غذا نمی توان بدست آورد، بلکه باید مکمل ویتامین C را نیز مصرف کرد. بعلاوه افراد سیگاری باید مقدار بیشتری مواد آنتی اکسیدانی و بخصوص میوه ها و سبزیجات را مصرف کنند تا اثر آسیب وارده به بدن را کاهش دهند.

در کل باید گفت هیچ مکمل یا آنتی اکسیدانی نمی تواند از تأثیرات مضّر سیگار بر بدن جلوگیری کند و تنها راه حل واقعی و روش موثر، «ترک سیگار برای همیشه» است.

اگر برای جلوگیری از افزایش وزن سیگار می کشید، اصلاً صحیح نیست. وقتی یک فرد روزانه کشیدن ۲۰عدد سیگار را ترک می کند، ۲۰ کیلوگرم به وزن او اضافه می شود که این افزایش وزن برای مقابله با تغییرات بدنی ناشی از ترک سیگار است، یعنی در حقیقت برای کاهش اثرات ترک سیگار مثل عصبی شدن، بی قرار، بی حالی و ... این وزن اضافه می شود.

افزایش وزن بعد از ترک سیگار امری اجتناب ناپذیر است، ولی بهتر از این است که سلامتی خود را با کشیدن سیگار به خطر بیندازیم.

[ چهار شنبه 18 مرداد 1391برچسب:, ] [ 19:11 ] [ نفیسه ولی پور ]

مضرات پفك و چیپس www.taknaz.ir

امروزه نظر به صنعتی شدن جوامع و سهم بالای تولیدات صنعتی غذایی در تغذیه مردم، اطمینان حاصل كردن از كیفیت تغذیه‌ای و بهداشتی آن‌ها اهمیت فراوان دارد. با توجه به این كه در كشور ما مصرف برخی از تنقلات غیرضروری و مضر همچون چیپس و پفك توسط مردم به‌ویژه كودكان رواج یافته‌است، برشمردن معایب این‌گونه محصولات منجر به آگاهی بیشتر مصرف كنندگان هنگام انتخاب مواد غذایی و تنقلی خواهد شد.

مصرف غذاهای تنقلی همانند چیپس و پفك دارای اثرات جبران‌ناپذیری است كه بسیاری از كارشناسان علوم غذایی در این مورد اتفاق‌نظر دارند.

● موارد منع مصرف چیپس و پفك

مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چیپس و پفك به مقادیر زیاد، سبب آسیب به كلیه ها، تغییر ذائقه افراد به شور‌خواری، تجمع آب در بدن و در نتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سكته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

استفاده از روغن با ترانس بالا در تهیه چیپس و پفك منجر به افزایش وزن، چربی خون و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین استفاده از روغن هایی كه چندین بار برای سرخ كردن استفاده می شوند و غالبا بوی روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول می‌دهند، از جمله خطرناك‌ترین مواردی است كه می تواند منجر به مسمومیت و سرطان‌زا شدن  چیپس شود.

نمک زیاد موجورد در پفک و چیپس باعث آسیب دیدن کلیه‌ها و تجمع آب در بدن و درنتیجه تورم بافت‌ها و افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود

گرما دیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ شدن منجر به ایجاد رادیكال‌های آزاد پراكسید می‌شود. این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان ریه، سینه و مثانه می شود.

مصرف رنگ نارنجی تارترازین در پفك باعث بروز اختلالات رفتاری، اضطراب، تندخویی و آلرژی كودكان می‌شود.

به علت وجود هیدرات‌های كربن قابل تخمیر در چیپس و پفك فرصت برای رشد باكتری‌های دهانی فراهم می‌شود كه نتیجه آن پوسیدگی دندان‌هاست. همچنین مصرف این دو محصول، چسبندگی روده را افزایش داده و عمل دفع را مشكل می‌كند.

در حین سرخ كردن سیب زمینی ماده قندی آن با آلبومین تركیب شده و سمی به نام آكریل آمید تولید می‌كند. این تركیب فقط در چیپس سیب زمینی یافت می‌شود. آكریل آمید سبب تضعیف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های عفونی، سرطان، ناباروری، سقط جنین، تغییر در رفتارهای جنسی، تحریك و قرمزی پوست و چشم‌ها می‌شود.

در چیپس سیب زمینی معمولا لكه‌های سبزی مشاهده می‌شود كه مربوط به ماده سمی سولانین است و مصرف آن باعث ایجاد بیماری های گوارشی و عصبی می شود.

تحقیقات نشان می دهد كه پفك تا ۹ برابر وزن خود آب جذب می‌كند، بنابراین معده كودكان را پر كرده و منجر به بی اشتهایی آن‌ها به وعده های غذایی اصلی می‌شود.

همچنین چیپس نیز به دلیل كالری بالای روغن آن منجر به سیری كاذب می شود و میل افراد را به مصرف غذا‌های مغذی كاهش می‌دهد.

نتیجه:

کسی که مدام چیپس و پفک می‌خورد به بیماری‌هایی نظیر كم‌خونی، كوتاهی قد، پوكی استخوان و ریزش و تضعیف مو دچار می شود.

توصیه:

از مصرف زیاد چیپس و پفك در یك زمان و یا به صورت مداوم و طولانی مدت جدا خودداری كنید

[ سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ] [ 18:58 ] [ نفیسه ولی پور ]
درباره وبلاگ

سلام به وبلاگ من خوش آمدید...امیدوارم از وبم لذت ببرید و با نظرهای خوبتون منو راهنمایی کنید...منظرتون هستم
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 188
بازدید کل : 40575
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1


Flying Icon